Dit zijn de 686 km Vlaamse wegen die onderworpen zijn aan de kilometerheffing op 1/1/2024

Op 14 juli, tijdens haar laatste zitting voor de vakantie, keurde de Vlaamse Regering het plan goed om het wegennet dat onderworpen is aan de kilometerheffing in Vlaanderen uit te breiden. Op de kaart die nu beschikbaar is, is te zien dat sommige provincies bijzonder hard getroffen worden.

Met 686 kilometer extra betekent dit een toename van 30% van het regionale netwerk dat onderhevig is aan de kilometerheffing. De regio’s die het meest te maken krijgen met deze netwerkuitbreidingen zijn de provincie Limburg, de Kempen en het gebied tussen Gent en de kust. Er zijn drie soorten uitbreidingen: gewestwegen gelegen in havengebieden (Antwerpen, Gent, Zeebrugge en Oostende), hoofdwegen waar het ‘nul’-tarief nog van toepassing was (bv. de N49 tussen Zelzate en Knokke) en andere wegen die te veel sluipverkeer slikken. In het laatste geval worden veel wegen aan het netwerk toegevoegd omwille van hun fietsinfrastructuur en/of de nabijheid van scholen. Dit is bijvoorbeeld het geval voor de hele N32 tussen Brugge en de Franse grens.

Officieel bevinden de laatste twee categorieën zich nog in de voorstelfase. “Laten we ons geen illusies maken: er is geen ruimte voor onderhandeling, noch binnen MORA, noch elders. Viapass heeft de volledige kaart al ontvangen, zodat alle 686 kilometer vanaf 1 januari 2024 belastbaar zullen zijn”, legt Michael Reul (directeur van UPTR) uit. Een ander stukje retoriek dat transporteurs dwars zit, is de rechtvaardiging die de Vlaamse overheid geeft voor het opnemen van de 111 km havenwegen in het Viapass-netwerk. “Officieel is het de bedoeling om een modal shift naar waterwegen en spoorwegen aan te moedigen. De tijd zal leren of deze prognose uitkomt, maar ik ben nu al erg sceptisch en zie het vooral als een belastingverhoging vermomd als klimaatmaatregel met een effect van 0,0 op de modal split. De term ‘modal shift’ wordt alleen gebruikt als voorwendsel om de belasting op het wegvervoer te verhogen.” Zijn collega Michael Reul is het daarmee eens: “Hadden de verschillende regeringen maar de eerlijkheid om te erkennen dat de kilometerheffing in de eerste plaats een belasting is… Toen het systeem in 2016 werd gelanceerd, erkende alleen de Waalse minister Christophe Lacroix dit.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo