Het agentschap Net Brussel heeft nooit eerder een Scania in zijn vloot gebruikt. Deze tekortkoming is nu verholpen met de eerste L280B 4×2 NB met een lage cabine. Het zal worden gebruikt voor chauffeurstraining en opfriscursussen.
Het voertuig heeft een opbouw van Comet Belgium en vervangt een oud opleidingsvoertuig dat het einde van zijn levensduur had bereikt. Het is niet uitgerust met een laadbak voor huisvuil, maar als opleidingsruimte. André Dewilde, fleet manager bij Net-Brussel, legt uit: “Zo kunnen we de theorie in de vrachtwagen geven voordat we de weg op gaan. De nieuwe Scania L280B wordt gebruikt door toekomstige chauffeurs van Bruxelles-Propreté, interim chauffeurs en permanente chauffeurs die een herhalingscursus moeten volgen na verschillende incidenten op de weg.”
André Dewilde is erg blij met de nieuwe Scania: “Onze chauffeurs zijn gewend aan verlaagde cabines. Maar de L280B houdt het midden tussen een verlaagde en een traditionele cabine. Hij is hoger en heeft een echte voorruit in plaats van het grote glazen oppervlak van verlaagde cabines, wat goed is voor de veiligheid. Bovendien zakt de cabine bij het stoppen automatisch tot ongeveer tien centimeter van de grond. Dit maakt het voor inzittenden veel gemakkelijker om in en uit te stappen. De feedback was ook zeer positief wat betreft het rijden, tot op het punt dat de chauffeurs er geen geheim van hebben gemaakt dat ze graag meer Scania in het wagenpark zouden zien!”
Een wens die in de nabije toekomst zou kunnen uitkomen. Vooral omdat Net Brussel zopas zijn selectiecriteria voor zijn ophaalvoertuigen heeft herzien, die voorheen strikt beperkt waren tot verlaagde cabines, waardoor bepaalde merken, waaronder Scania, werden uitgesloten. “Hierdoor kan Scania meedingen naar een openbare aanbesteding voor een vijftigtal voertuigen. We hebben ook een aanbesteding uitgeschreven voor de aankoop van 80 trucks, waaronder 10 elektrische 26-tonners. We weten dat Scania een interessant chassis biedt. Dit kan dus het begin zijn van een interessante samenwerking,” besluit André Dewilde.