Meer faciliterende maatregelen nodig voor zero-emissie bestelwagens

Naast het rijbewijs B voor zero-emissie bestelwagens tot 4.25 ton, en nu ook hun eventuele vrijstelling van tachograafgebruik, zijn er volgens Febetra nog een reeks andere maatregelen nodig om hun praktische inzetbaarheid te verhogen, onder andere een gunsttarief voor de kilometerheffing.

Een aantal maanden geleden keurde het kabinet Gilkinet een proefproject goed waarbij een aantal bedrijven elektrische bestelwagens met een MTM tot 4.25 ton kunnen inzetten met een rijbewijs B. Een Belgische omzetting van een Europese richtlijn die in 11 andere landen in de Unie al in voege was en een (zeer) kleine opsteker voor elektrische bestelwagens, die omwille van het hoge gewicht van hun batterijpakket vaak geplaagd worden door een beperkt nuttig laadvermogen in hun 3,5 ton-uitvoering.

Gunsttarief kilometerheffing

Het is een begin, maar transportfederatie Febetra ziet nog andere obstakels die uit de weg geruimd moeten worden om zero-emissie bestelwagens (batterij-elektrisch maar ook met waterstof/brandstofcel) een boost te geven in ons land. Zo wil Febetra dat de zero-emissie bestelwagens tot 4,25 ton die met een rijbewijs B bestuurd worden ook vrijgesteld worden van tachograaf, wat Gilkinet bereid zou zijn om te bekijken, en dat ze toegelaten worden in zones die enkel toegankelijk zijn voor voertuigen tot 3,5 ton. Maar de organisatie ziet vooral ook een faciliterende rol voor de gewesten. Febetra denkt in eerste instantie aan de kilometerheffing. Zero-emissie voertuigen zouden voor de kilometerheffing van een gunsttarief moeten kunnen genieten, wat vanaf volgend jaar alvast het geval zal zijn in Vlaanderen. De hoop bestaat dat Wallonië en Brussel het Vlaamse voorbeeld zullen volgen, maar dat is nog helemaal niet zeker. Momenteel is amper 4% van de nieuw ingeschreven lichte bedrijfsvoertuigen elektrisch.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo