VDL produceert vijf demo waterstoftrucks

De samenwerking tussen VDL en Toyota wordt steeds concreter nu de Nederlandse fabrikant van speciale voertuigen een demoversie van zijn eerste waterstoftruck met brandstofcelmodules van Toyota heeft voorgesteld. Trajectproeven bij Toyota’s logistieke dienstverleners starten in 2023 en duren vijf jaar.

De eerste demotruck wordt door VDL ingezet voor het uitvoeren van tests op de weg, maar dient ook als feedbackvoertuig om verbeteringen voor de volgende stappen van het project te evalueren. VDL Groep zal ook vier voertuigen produceren die worden ingezet bij Toyota’s logistieke dienstverleners. Vos Transport Group, CEVA, Groupe CAT en Yusen zullen de waterstoftrucks inzetten op hun dagelijkse routes door België (Antwerpen), Frankrijk (Lille), Duitsland (Keulen) en Nederland (Amsterdam en Rotterdam). Langs elke route is er minimaal één waterstoftankstation, inclusief back-up oplossingen. Deze testfase zal tot 2028 duren.

De vijf demovoertuigen zullen dus verschillen van de truck die VDL in samenwerking met Colruyt heeft ontwikkeld in het kader van het Europese H2Haul-project. Beide voertuigen zijn gebaseerd op een DAF CF, maar het eerste prototype gebruikte Plastic Omnium brandstofcelcellen, die op de volgende vijf zijn vervangen door Toyota-componenten.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo