Daimler Truck onthult de Mercedes-Benz eActros 600

De Mercedes-Benz eActros 600 is het nieuwe elektrische werkpaard van Daimler Truck. Deze trekker met achteras belooft een actieradius van 500 kilometer op één lading.

Om dit voertuig voor langeafstandsvervoer van zware ladingen te ontwikkelen, begon Daimler Truck met een volledig normale Actros-cabine. De eActros 600 profiteert niet van de speelruimte die de Europese wetgeving voor maten en gewichten de fabrikanten biedt en heeft daarom geen verlengde cabine aan de voorkant. De voorkant is echter onmiddellijk herkenbaar en helpt de aerodynamische coëfficiënt van het voertuig te verbeteren. Als accessoire introduceert de eActros een nieuwe ‘visuele handtekening’ in de koplampen.

Onder de cabine (op de plaats van de motor) bevinden zich diverse technische componenten, waaronder de drie koelcircuits. De wielbasis van de 4×2 trekker is verlengd tot 4.000 mm om plaats te bieden aan de batterijen.

Daimler Truck heeft samen met partner CATL een nieuwe LFP (Lithium IJzer Fosfaat) batterijcel ontwikkeld, met als belangrijkste doel de levensduur te verlengen tot 1,2 miljoen kilometer en een slijtage van 95% te bereiken, vergeleken met het gebruikelijke gemiddelde van 85%. De drie accupakketten hebben een capaciteit van 600 kW, waardoor het voertuig met een beladen oplegger een actieradius tot 500 kilometer zou moeten hebben. Bij temperaturen onder het vriespunt wordt deze actieradius verminderd met 10 tot 15%, maar leeg kan de actieradius worden verhoogd met 20 tot 25%.

Aangezien de capaciteit van deze batterijen een grote invloed heeft op het gewicht (en dus op het laadvermogen), is dit uiteraard een compromis. De drie accupakketten wegen ongeveer 4,5 ton, wat het totale gewicht van de trekker op ongeveer 11,6 ton brengt. Daimler Truck claimt een laadvermogen van 22 ton voor een 40-tons combinatie. Met wat aslastberekeningen zou de eActros 600 ook met 44 ton kunnen worden gebruikt waar dat is toegestaan.

Deze batterijen drijven de elektromotoren aan (400 kW en zelfs 600 kW op piekniveau) die zich in de achteras van het voertuig bevinden, zoals al het geval is bij de eActros 300 en 400.

De eActros 600 is de eerste in serie geproduceerde vrachtwagen die kan opladen met een zeer hoog vermogen, aangezien hij compatibel is met de nieuwe MCS-norm (Megawatt Charging System) die gezamenlijk werd ontwikkeld door de belangrijkste Europese fabrikanten. Het voertuig is ook uitgerust met een CCS laadpoort van 400 kW. In dit geval duurt het slechts een uur om het laadniveau te verhogen van 10% naar 80%, vergeleken met een half uur met de MCS-poort.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo