Dastronic – Een WMS dat gelijke tred houdt

De softwareontwikkelaars van Dastronic mogen zich autoriteit noemen op vlak van magazijnoptimalisatie. De eerste versie van hun zelfgemaakt WMS Optima dateert van de eeuwwisseling. Na een resem tussenreleases werd recent de 2.0-versie uitgebracht. Vele zaken zijn hetzelfde gebleven, maar met welke nieuwere trends moet een WMS tegenwoordig zoal mee zijn?

In de jaren 90 introduceerden de mensen van Dastronic onder meer de eerste gepersonaliseerde sleutels (later RFID-kaarten) en touchscreens op groente- en fruitveilingen. Zodra ze met hun oplossingen 80 procent van die markt wisten af te dekken, maakten de computerspecialisten de sprong naar interne logistiek in het algemeen.

Er waren makkelijk parallellen te vinden tussen die twee toepassingsgebieden: grote werkterreinen, behoefte aan draadloze communicatie en in beide gevallen was het personeel bijna nooit in IT onderlegd. Zaken die trouwens vandaag nog altijd spelen in de warehouses.

Denken vanuit de vloer

“Voor de mensen op de magazijnvloer is er in al onze WMS-versies niet zoveel veranderd,” zegt Geert Lowet, afgevaardigd bestuurder van Dastronic. “Wij vertrekken dan ook echt van de vloer en dat ligt aan het feit dat wij de eerste 20 jaar van ons bestaan op die vloer gewerkt hebben. Mensen moeten intuïtief heel snel met ons systeem overweg kunnen. Tijdens seizoenspieken wordt er vaak beroep gedaan op interimwerk. Als je drie magazijniers voor twee dagen nodig hebt en je moet die voor één dag gaan opleiden, dan rendeert dat niet. Ons systeem heb je daarentegen al na een halfuur onder de knieën.”

Nieuwe trends

Op welke evoluties heeft Lowet recent ingespeeld om bij te blijven als softwareleverancier? Ten eerste is er de opkomst geweest van de zogenaamde multi-carrier platformen. In het verleden had een logistiek bedrijf een vaste koerierdienst waarop vertrouwd werd. Die tijden lijken voorgoed veranderd. “Doordat wij een digitale koppeling maken met platformen als Sendcloud of Transsmart wordt er voor de klant automatisch een keuze voor de meest voordelige carrier gemaakt en print ons systeem het label uit van de gekozen koerierdienst,” verklaart Lowet. “Het is een last die weggenomen wordt voor de klant maar uiteraard is dat niet gratis.”

Ten tweede ziet Lowet dat magazijnen in toenemende mate een vrij locatiesysteem hanteren. Dit betekent dat artikelen binnenin de ruimte vaak van opslaglocatie wisselen. De toegewezen plaats hangt namelijk af van hoe snel de producten roteren. Lowet: “Magazijniers moeten niet langer onthouden waar een product staat. Ons systeem zegt hen: ga naar daar en neem er zoveel. Waar wij extra aandacht aan geven, is dat het voor die mensen comfortabel moet voelen in de communicatie naar hen toe.”

Op Transport & Logistics Antwerpen schuift Geert Lowet mee aan tafel in onze live studio tijdens de eerste sessie rond automatisatie. Afspraak 11u op donderdag 19 oktober in Antwerp Expo.

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo