De tachograaf blijft het tempo van nieuwe registraties dicteren

De registratiecijfers voor vrachtwagens in oktober bevestigen dat de Belgische markt momenteel wordt beïnvloed door de nieuwe digitale tachograaf. De laatste maatregelen van de federale regering zouden de cijfers tegen het einde van het jaar echter weer op een normaler niveau moeten brengen.

Voor bakwagens van minder dan 16 ton zijn de cijfers in oktober beter dan in september: +3,4% tegenover -29,05%. Hetzelfde gold min of meer voor trekkers, met een daling van 7% in oktober tegenover een daling van 36,3% in september. We mogen echter niet vergeten dat de markt in augustus een zeer sterke stijging kende, zoals altijd het geval is wanneer een nieuwe tachograaf wordt ingevoerd: vervoerders registreren zoveel mogelijk voertuigen met de oude tachograaf. Dit creëert geen nieuwe registraties, het verplaatst ze alleen maar, dus de daling die in september werd gerapporteerd was maar voor de helft logisch. De andere helft van de verklaring had te maken met het tekort aan tachografen van de nieuwe generatie, maar hier lijkt de door de federale regering aangekondigde gedoogperiode het apparaat een lichte impuls te hebben gegeven, aangezien vrachtwagens die tot eind 2023 zijn geregistreerd pas medio 2025 met de nieuwe tachograaf hoeven te worden uitgerust.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo