Verkiezingen 2024: specifieke kwesties verdedigd door Febetra

In het laatste nummer van haar (digitale) magazine Transpo publiceert Febetra haar memorandum aan de politieke partijen. Het bevat een aantal specifieke punten ten opzichte van de thema’s die door alle beroepsfederaties en/of door individuele federaties worden verdedigd.

Het evenwicht tussen de eerste twee gevraagde maatregelen is subtiel: Febetra vraagt zowel rechtszekerheid en oplaadinfrastructuur om de sector te helpen te decarboniseren, als financiële steun om vervoerders te helpen overschakelen op multimodaal transport (steun voor de aankoop van materieel en een overslagpremie).

De rest is traditioneler (veralgemening van ecocombi’s en 44 ton, behoud van professionele diesel), maar Febetra stelt de kwestie van de niet-productieve uren opnieuw aan de orde en vraagt een vrijstelling van de bedrijfsvoorheffing voor het niet-recupereerbare maar betaalde deel van de beschikbaarheidsuren en een vermindering van de lasten op wachturen, opleidings- en overuren. Febetra pleit er ook voor om het flexjobsysteem uit te breiden naar de transport- en logistieke sector (een punt waarover geen consensus bestaat binnen de TLB-confederatie).

Febetra pleit ten slotte voor een duidelijker wettelijk kader voor transportbedrijven en beklaagt zich in het bijzonder over de regionale verschillen (bijvoorbeeld inzake combinaties van 50 ton) en zelfs het totaal ontbreken van een politiek akkoord tussen de drie gewesten (over de toegang tot het beroep). De federatie herhaalt ook haar oproep voor een kilometerheffing voor alle voertuigen en voor een betere infrastructuur voor vrachtwagens (inclusief beveiligde parkeerplaatsen).

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo