Naar aanleiding van het Weekend van de Klant heeft Febetra een onderzoek laten doen bij 1000 Belgen. Het resultaat is bevredigend: 89,4% van de Belgen gaat akkoord met de stelling dat onze economie stopt met draaien en winkelrekken leeg blijven zonder vrachtwagenchauffeurs.
“Uit een eerdere bevraging bij de vrachtwagenchauffeurs zelf, was al gebleken dat slechts 18% zich voldoende gewaardeerd voelt. Daar is blijkbaar ook het brede publiek het mee eens, want meer dan drie kwart is van oordeel dat vrachtwagenchauffeurs te weinig waardering krijgen voor hun job”, zegt Isabelle De Maegt van Febetra. “Echter staat dat besef een beetje in contrast met het feit dat iets meer dan de helft van de Belgen (55%) vrachtwagens ziet als één van de belangrijkste oorzaken van files. 52% betrapt zichzelf er wel eens op dat hij of zij in het verkeer sakkert op de vrachtwagens, maar tegelijk beseffen nagenoeg evenveel ondervraagden in het onderzoek (52,2%) dat dit eigenlijk onterecht is.”
Overige bevindingen
- 53,1% meent ook dat de overgrote meerderheid van de vrachtwagens bestuurd worden door voorbeeldige chauffeurs.
- Op de vraag of vrachtwagenchauffeur een goed betaalde job is zijn de meningen verdeeld: 30,1% vinden van wel, 33,1% vinden van niet en 36,8% heeft hierover geen mening.
- 92% is er van overtuigd dat vrachtwagenchauffeur een beroep is met veel verantwoordelijkheid. T
- 65,1% van de ondervraagden beseft dat vrachtwagenchauffeur een knelpuntberoep is. Slechts de helft denkt dat er altijd wel genoeg chauffeurs gevonden zullen worden.
- 67,6% zijn van mening dat de overheid meer zou moeten doen om het beroep van vrachtwagenchauffeur aantrekkelijker te maken. Voor 65,4% zou dat bijvoorbeeld kunnen door de opleiding tot vrachtwagenchauffeur in het middelbaar onderwijs aantrekkelijker te maken.
- Slechts één op vijf denkt dat enkel mannen geschikt zijn om achter het stuur van een vrachtwagen plaats te nemen. Toch zijn er nog steeds een pak meer mannen die als kind gedroomd hebben van een job als vrachtwagenchauffeur, exact een kwart om precies te zijn. Bij de vrouwen is dat één op de tien (9,8%).
- 27,7% gaat ervan uit dat op lange termijn vrachtwagenchauffeurs overbodig zullen worden, omdat ze vervangen kunnen worden door technologische oplossingen zoals zelfrijdende vrachtwagens.