Vandaag presenteerde Iveco in Barcelona een complete revisie van zijn volledige vrachtwagengamma, met volledig nieuwe aandrijflijnen, maar tegelijkertijd lanceerde het nul-emissieversies van de S-Way: de nieuwe S-eWay op batterijen, maar de Italiaanse fabrikant onthulde ook wat de eerste vrachtwagen op waterstof zal zijn die in Europa in serieproductie gaat: de S-eWay H2.
Elke serie gaat 2024 in met een licht gewijzigde carrosserie, voorzien van het nieuwe logo van het merk. Alle voertuigen zijn standaard uitgerust met internetverbinding. De digitale services evolueren ook, met bijvoorbeeld een levensduurindicatie voor banden die in samenwerking met Bridgestone is ontwikkeld.
- De Daily 2024 krijgt vooral detailverbeteringen zoals sleutelloze toegang, verbeterde ergonomie en meer opbergruimte. Het digitale dashboard is ook gloednieuw en configureerbaar.
- De Eurocargo 2024 krijgt een nieuwe Tector 7 aardgasmotor.
- De S-Way 2024 krijgt een nieuwe versie van de Cursor 13-motor, die het brandstofverbruik met 10% moet verlagen. Het brandstofverbruik van de LNG-versie is ook verlaagd.
Elektrische voertuigen
Iveco had al de E-Daily onthuld, maar deze wordt nog verbeterd voor 2024. Hij kan tot vier batterijmodules (148 kWh) herbergen die een 140 kW motor met 400 NM koppel aandrijven. De elektrische versie van de Eurocargo daarentegen laat nog even op zich wachten.
Op het gebied van zwaar transport plukt Iveco nu de vruchten van de (inmiddels beëindigde) samenwerking met de Amerikaanse fabrikant Nikola Motors. De S-Way is nu verkrijgbaar in een batterij-elektrische en brandstofcelversie. Beide versies maken gebruik van aandrijfcomponenten geleverd door FPT Industrial, dat een eigen aandrijfas heeft ontwikkeld.
De batterijpakketten zijn allemaal ontwikkeld en geassembleerd door FPT Industrial, dat ook het energiebeheersysteem heeft ontworpen.
S-eWay
- De 9 batterijpakketten (738 kWh in totaal) moeten het voertuig een actieradius tot 500 kilometer geven.
- Iveco heeft een laadvermogen van 22 ton aangekondigd voor een eenheid van 40 ton.
- de batterijen drijven de elektromotoren in de aandrijfas aan (480 kW continu)
- tot 25% energieterugwinning.
- 4×2 trekker met een wielbasis van 4021 mm
S-Way H2
Het meest verwachte voertuig van de avond was echter de S-Way op waterstof. Dit voertuig is gezamenlijk ontwikkeld door Iveco en Nikola, maar elke partner kreeg zijn onafhankelijkheid terug toen Iveco alle aandelen uit de joint venture kocht die het had opgezet met de Amerikaanse fabrikant. De waterstofaangedreven S-Way is onmiddellijk herkenbaar aan zijn cabine, die zowel naar achteren is verlengd om de waterstoftanks te herbergen als naar voren, zoals de eActros 600. Hij zal echter pas in 2025 in serieproductie gaan.
- FPT-aandrijfas (400 kW continu)
- Brandstofcel aangedreven door waterstofgas bij 700 bar
- 7 tanks van 10 kg waterstofgas op 700 bar, waardoor het voertuig een actieradius van 800 km heeft, met een tanktijd van 20 minuten.
- 6×2 trekker met een wielbasis van 3932 mm
- 25 ton laadvermogen
En voor de oplettende lezers die het Metallica-logo zullen hebben opgemerkt op de foto ter illustratie van dit artikel, is het geen mysterie: Iveco is een origineel imagopartnerschap aangegaan met de heavy metalband, die zijn volledige Europese tournee van 2024 zal uitvoeren met trucks op aardgas en accu’s van de Italiaanse fabrikant.