MAN lanceert twee nieuwe elektrische trucks

MAN Truck & Bus heeft de orderboeken geopend voor zijn twee nieuwe elektrische modellen: de eTGX voor langeafstandstransport en de eTGS voor distributie. De eerste 200 eenheden zullen in 2024 worden geleverd en de serieproductie start in 2025.

Deze twee nieuwe elektrische trucks stonden voorheen bekend als MAN eTruck. Ze hebben een conventionele lay-out met een motor die de assen aandrijft via een conventionele cardanas. Volgens MAN zorgt deze technische configuratie, in vergelijking met gemotoriseerde assen, voor een goede bescherming van de motor, een zeer goed laadvermogen op de achteras en een verbeterd rijcomfort dankzij de lagere onafgeveerde massa. Het is ook gemakkelijker om een mechanische of elektromechanische aftakas voor een hydraulische pomp te integreren.

De centrale aandrijfeenheid (bestaande uit de synchrone elektromotor, omvormer en 2- of 4versnellingsbak) bevindt zich in het midden van het chassis. De elektromotor kan 333 pk (245 kW), 449 pk (330 kW) of 544 pk (400 kW) ontwikkelen met een bijbehorend maximumkoppel van 800, 1150 of 1250 Nm (vóór reductie). De batterijen zijn intern ontworpen en zullen vanaf 2025 door MAN in Neurenberg worden geproduceerd. MAN heeft zich specifiek gericht op drie prestatieparameters: hoge energiedichtheid, lange levensduur en snel opladen, zelfs bij een lage restlading van de accu en lage buitentemperaturen.

De twee nieuwe modellen kunnen elk worden uitgerust met drie, vier, vijf of zes accupakketten van 80 kWh. De eerste twee packs worden altijd onder de cabine geïnstalleerd, zodat de gewichtsverdeling ongeveer overeenkomt met die van een model met dieselmotor. De andere packs worden aan de zijkant van het chassis geïnstalleerd, zodat er andere accessoires kunnen worden geïnstalleerd (opslagruimtes of kraanstabilisatoren, bijvoorbeeld). Met een totale capaciteit van 480 kWh belooft MAN een actieradius van 600 tot 800 kilometer, afhankelijk van het laadvermogen en de gebruiksomstandigheden. Voor leveringen aan supermarkten of het leveren van bouwmaterialen in stadscentra is een bereik van 250 kilometer echter voldoende, en het laadvermogen kan worden verhoogd met 2,4 ton, aangezien elk batterijpakket ongeveer 800 kg weegt.

Een ander voordeel van het ontwerp van MAN is dat het een wielbasis van 3,75 meter behoudt, waardoor de trekker makkelijker gecombineerd kan worden met alle gangbare opleggers zonder de toegestane totale lengte te overschrijden. MAN onderscheidt zich ook door de eTGX en eTGS in een diepladeruitvoering aan te bieden, die grootvolume opleggers met een nuttige hoogte van 3 meter kunnen trekken. Deze configuratie is bijzonder populair in de industriële logistiek, vooral in de automobielsector.

Wat het opladen betreft, rust MAN de eTGX en eTGS uit met een CCS-pool van maximaal 375 kW en een MCS-pool die in eerste instantie beperkt is tot 750 kW en daarna wordt opgewaardeerd tot 1 MW. Twee CCS-aansluitingen kunnen variabel worden gecombineerd aan de linker- en rechterkant achter de voorste wielkast of aan de rechterkant van het chassis achteraan.

Cabine

Chauffeurs vinden de klassieke cabine van de TGS en TGX terug, maar met een paar wijzigingen in de bestuurderspost, waaronder een volledig nieuw, volledig digitaal instrumentenpaneel en nieuwe functies zoals energieterugwinningsinstellingen en continu rembeheer. Dit laatste kan worden geactiveerd via de stuurkolomhendel rechts van het stuurwiel en via de ‘One Pedal Driving’-modus. In dit geval neemt de energieterugwinning toe naarmate de bestuurder de druk op het gaspedaal vermindert, zodat hij of zij de bedrijfsrem niet hoeft te gebruiken terwijl de accu’s worden opgeladen.

Zowel de eTGX (brede cabine) als de eTGS (smalle cabine) zijn verkrijgbaar met drie cabinehoogtes.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo