Frank Moreels (BTB-ABVV): “Transport moet opnieuw federaal”

De vakbond BTV-ABVV heeft zopas zijn manifest gepubliceerd voor de partijen die in juni 2024 voor de kiezers zullen staan. Naast de traditionele thema’s die de socialistische vakbond verdedigt, is er ook een oproep tot herfederalisering.

Het manifest van de BTB bevat maatregelen die op sterke weerstand zouden stuiten bij de werkgeversfederaties (zoals een minimumloon van 17 euro bruto per uur of een drastische vermindering van tijdelijke tewerkstelling en de totale afschaffing van flexjobs), maar er zijn ook maatregelen die op een consensus zouden kunnen stuiten. Steun voor de aankoop van emissievrije voertuigen, de aanleg van extra parkeerplaatsen voor vrachtwagens en oplaadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens staan bijvoorbeeld ook op het verlanglijstje van de transportfederaties. De BTB vraagt ook om nog strengere controles op sociale dumping.

Het UBT-memorandum staat zelfs open voor nieuwe trends in de logistiek, zoals elektrificatie, modal shift en het gebruik van innovatieve oplossingen voor “last mile deliveries”, maar binnen een strikt wettelijk kader en met een maximum aantal arbeidsplaatsen in loondienst.

Een van de maatregelen die de vakbond voorstelt, zal echter waarschijnlijk voor opschudding zorgen: “We vragen om de herfederalisering van alle transportgerelateerde regelgeving, zoals verkeersregels, opleidingscentra en technische keuringen.” Algemeen secretaris Frank Moreels legt uit: “Het is een beetje provocerend, maar we moeten erkennen dat de huidige versnippering van bevoegdheden contraproductief is. We zien dit in een aantal dossiers, zoals de aslasten, die per regio beginnen te verschillen, en de problemen die zich voordoen op het gebied van opleiding en technische keuring. En het zou nog erger kunnen worden als de regio’s hun eigen maatregelen invoeren in de nieuwe Wegcode die net op federaal niveau is gepresenteerd. Het is een beetje vreemd om te zien dat we nu overlegorganen tussen de gewesten moeten oprichten om te voorkomen dat de zaken te ingewikkeld worden voor bedrijven en bestuurders!”

Maar wat zou de draagvlak voor zo’n voorstel kunnen zijn? “Sommige partijen zullen precies het tegenovergestelde bepleiten, namelijk alles naar de regio’s overhevelen, maar onder het grote publiek ben ik er zeker van dat herfederalisering op een meerderheid zou kunnen rekenen. Ik sta er ook voor open om hierover te praten met werkgeversfederaties. Als ik bedrijfsleiders ontmoet, merk ik dat ze vaak op dezelfde lijn zitten als wij over dit onderwerp, zelfs onder bestuursleden van deze of gene federatie. En als de hele sector met één stem tegen de politiek zou spreken, zouden we meer kans hebben om gehoord te worden.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo