Vervaeke test Actros op waterstof

Transport Vervaeke zal één van de vijf Europese vloten zijn die één van de eerste vijf prototypes van de Mercedes-Benz Actros GenH2, die op een brandstofcel rijdt, zal testen. De Belgische transporteur zal deze tests uitvoeren in samenwerking met zijn klant Ineos.

Na een aantal geïsoleerde demonstraties (oversteek van de Brennerpas in 2022, een rit van meer dan 1.000 km naar Berlijn in 2023) gaat Daimler Truck over naar de fase van testen in reële omstandigheden met een serie van vijf Mercedes-Benz Actros GenH2 die vanaf medio 2024 in gebruik worden genomen. De vijf geselecteerde klanten zijn Amazon, Air Products, Ineos, Holcim en Wiedmann & Winz. Achter Ineos staat echter Transport Vervaeke, dat het voertuig zal gebruiken om PVC in bulk te vervoeren. Inovyn, een dochteronderneming van de Ineos groep, produceert PVC op een nieuwe productielijn in Jemeppe-sur-Sambre, terwijl de Antwerpse vestiging haar eigen ISCC-gecertificeerde groene waterstof produceert.

“Waterstof is een baanbrekende energiebron die de vrachtwagentechnologie zal transformeren en ons zal helpen om een emissievrije toekomst te bereiken. Als gebruiker en producent van waterstof bevindt Ineos zich in een unieke positie om deze overgang te ondersteunen. Samen met onze transportpartner Vervaeke zijn we verheugd Daimler Truck AG te kunnen ondersteunen,” zegt Wouter Bleukx, Business Director Hydrogen bij Ineos Inovyn.

Frédéric Derumeaux, CEO van Vervaeke, voegt hieraan toe: “Ik ben heel blij met dit project, dat perfect past in onze strategie om de CO2-uitstoot drastisch te verminderen. Zware vrachtwagens bevoorraden met vloeibare waterstof is een revolutionaire en essentiële stap voorwaarts. Als toonaangevend transportbedrijf spelen we een belangrijke rol en deze unieke samenwerking met Ineos en Daimler Truck AG helpt ons om echte zero-emissie logistiek te demonstreren.”

Ultrasnel tanken

Ter herinnering: de Mercedes-Benz Actros GenH2 maakt gebruik van vloeibare waterstof, die een aanzienlijk hogere energiedichtheid heeft dan gasvormige waterstof, wat de actieradius van het voertuig aanzienlijk zou moeten vergroten. Volgens Daimler Truck bieden de tanks ook voordelen op het gebied van kosten en gewicht. De GenH2 biedt een laadvermogen van 25 ton bij een GVW van 40 ton. De vijf testvoertuigen zullen voor het eerst worden uitgerust met een nieuw tankproces: de zogenaamde “sLH2”-technologie (sLH2 = “sub-cooled” liquid hydrogen), die samen met Linde is ontwikkeld. Deze aanpak biedt onder andere een nog hogere opslagdichtheid dan LH2 en gemakkelijker tanken in 10 tot 15 minuten.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo