Kia onthult nieuwe generatie lichte bedrijfsvoertuigen

Kia grijpt de CES-show in Las Vegas aan om zijn nieuwe ‘Platform Beyond Vehicle’ te onthullen, waarmee het bedrijf in de komende maanden een geheel nieuwe generatie elektrische lichte bedrijfsvoertuigen op de markt zal brengen.

De eerste concrete uiting van het nieuwe PBV-platform is de Kia Concept PV5, een bestelwagen uit het middensegment die kan worden omgevormd tot verschillende modellen die zijn aangepast aan specifieke professionele behoeften: transport, taxi, levering, openbare diensten of zelfs pick-up.

Modulair concept

Kia noemt deze technologie Easy Swap: op hetzelfde chassis (inclusief een vaste cabine) kunnen verschillende soorten verwisselbare modules worden geïnstalleerd met behulp van een hybride elektromagnetische en mechanische koppelingstechnologie. Deze modularisering wordt mogelijk gemaakt door een naadloze carrosserie met de naam Dynamic Hybrid, waarmee de lengte van de verwisselbare modules kan worden aangepast aan het beoogde gebruik. Deze modules maken gebruik van een gereduceerd aantal onderdelen van hoogwaardig stalen buizen en polymeren en zullen verkrijgbaar zijn als bouwpakket. In eerste instantie zal de PV5 beschikbaar zijn in de versies Basic, Van, High Roof en Chassis Cab.

Concreet kondigt Kia zijdeuren zonder binnenstijlen aan en een wielbasis die langer is dan die van bestaande lichte bedrijfsvoertuigen. Aangezien alle mechanische onderdelen zich in het chassis bevinden, zouden PV’s bijzonder ruime cabines kunnen bieden. Kia kondigt ook verbeteringen aan waarmee de cabine kan worden omgevormd tot een echt kantoor, waarbij het stuurwiel bijvoorbeeld kan worden weggeklapt om als lamp te dienen. In de laadruimte zullen rails die geïntegreerd zijn in het plafond, de vloer en de zijpanelen, maar ook aan de buitenkant, het gemakkelijk maken om rekken te installeren en om goederen gemakkelijk van het ene voertuig naar het andere over te brengen met behulp van dozen en modulaire structuren.

Revolutionaire connectiviteit… maar hoe zit het met de prestaties?

Deze voertuigen zullen in hoge mate geconnecteerd zijn, waardoor het mogelijk wordt om een hele vloot op afstand te beheren en de stilstandtijd te verminderen, dankzij de toepassing van kunstmatige intelligentie. Dit is nog relatief standaard, maar de fabrikant kondigt ook een oplossing aan voor real-time voorraadbeheer en temperatuurcontrole, die minder standaard is. Het PBV-platform is ook vanaf het begin ontworpen voor autonoom rijden op niveau 4, wat Kia in staat moet stellen om een Robotaxi-versie te lanceren.

Er werden echter geen details vrijgegeven over de prestaties van het voertuig (een op elektronica gerichte show als CES was waarschijnlijk niet de juiste plaats hiervoor). Kia heeft alleen de weg vrijgemaakt voor batterij-elektrische en waterstofaandrijving.

De PV5 krijgt later gezelschap van de kleinere PV1 en de grotere PV7, die beide hetzelfde modulaire principe zullen gebruiken. Alle drie de modellen zullen worden gebouwd in een nieuwe fabriek in Autoland Hwaseong, Korea, die vanaf 2025 een jaarlijkse capaciteit van 150.000 eenheden zal hebben.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo