transport media logo

North Sea Port: 11 procent minder goederenoverslag in 2023

In 2023 boekten de bedrijven in de Vlaams-Nederlandse fusiehaven North Sea Port een goederenoverslag via zeevaart van 65,9 miljoen ton, een daling van 11 procent, of 7,8 miljoen ton. Net als de concullega’s in Antwerpen wijst North Sea Port op de geopolitieke spanningen als belangrijkste stoorzender. 

Nadat Port of Antwerp vorige week al een terugval van 5,5 procent in de goederenoverslag bekendmaakte, geven ook de jaarcijfers voor 2023 van North Sea Port een stevige terugval te zien. Het havenbedrijf benadrukt wel dat 2022 een recordjaar was. De energiecrisis en het Oekraïneconflict zorgden toen voor extra voorraadgroei en trafiek. In 2023 zagen ze in Gent vooral de keerzijde van de medaille.

In North Sea Port gelden vooral de prestaties van het bulksegment als graadmeter voor het succes. Het aandeel van de droge en vloeibare bulk neemt met 1 procent af.

Droge bulk neemt nog meer dan de helft van de goederenoverslag in: 53% (35,2 miljoen ton, -12 % tegenover 2022). De daling zit hem vooral bij steenkool (-27%), al wordt het beeld vertekend door de grote aanvoer van steenkool in 2022 als respons op de EU-sancties tegen Rusland. Ook ijzererts, gips, cement, houtpellets en natuurlijke meststoffen gingen erop achteruit.

Vloeibare bulk is goed voor een aandeel van 23% (15,1 miljoen ton, -14%). De daling viel te noteren bij onder meer vloeibare petroleumbrandstoffen (biodiesel en diesel) en nafta.

Het aandeel van breakbulk bedraagt 15% (9,6 miljoen ton, -5%). Vooral de overslag van cellulose nam af.

Het aandeel van containers in de totale goederenoverslag blijft sinds 2019 status quo op 3% (2,2 miljoen ton, -6%). Het segment ro/ro kent een lichte stijging en neemt 6% van de totale maritieme overslag in (3,8 miljoen ton, +1%).

De overslag via binnenvaart kwam in 2023 uit op 61,5 miljoen ton. Dit betekent een daling van 5% (3,1 miljoen ton) ten opzichte van 2022. De overslag van containers via binnenvaart stijgt zelfs met 40% tot 2,6 miljoen ton

Belangrijkste handelspartners blijven de VS, het Verenigd Koninkrijk en Brazilië. De handel met Rusland nam met 42 procent af, de handel met Oekraïne halveert voor het tweede jaar op rij.

 

 

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.