Stéphane Baudry (Walden): “De ecologische waarden zijn geen hinderpaal voor groei”

In goed tien jaar heeft de Franse groep Walden zich een weg gebaand naar de kop van de sector transport en logistiek van farmaceutische producten in Europa. Stéphane Baudry, PDG van de groep en kleinzoon van de stichter, legt uit dat het respecteren van de ecologische en menselijke waarden geen hinderpaal vormt voor de groei.

« Waarom noemt de groep Walden? Na de integratie van Movianto begin 2020 verdubbelde de groep EHDH in omvang. Het volstond om te herstarten op een nieuwe basis met gemeenschappelijke waarden », verklaart Stéphane Baudry.

Fundamentele waarden

« Ik had een boek van Henry David Thoreau gelezen, verschenen in 1854, ‘Walden of het Leven in de Bossen’. Dat boek schreef hij tijdens een retraite van twee jaar in een hut ergens in de USA. Het is een beschouwing van de economie, de natuur en het eenvoudige leven aan de rand van de maatschappij. Volgens hem leven we te zeer ontkoppeld van de natuur en tonen we er niet genoeg respect voor. Het is een pleidooi voor bescheidenheid, respect voor onze leefomgeving en aandacht voor harmonische menselijke verhoudingen. Door de naam ‘Walden’ te kiezen wou ik deze fundamentele waarden weerspiegelen ».
De basis van Walden ontstond in 1951 in Clermont-Ferrand. De onderneming groeide eerst in Frankrijk en zette zijn eerste stappen op internationaal vlak in 2008 door het oprichten van een filiaal in België. Parallel daarmee gebeurden verschillende overnames, waaronder Ciblex en Movianto (net voor de Covid). In combinatie met een organische groei vermenigvuldigde de groep met 200 in 12 jaar.
Vandaag bedraagt het omzetcijfer van Walden 2,6 miljard. De groep is aanwezig in 13 landen (zie kader) met 6.000 medewerkers. Daar komen nog twee business units bij gespecialiseerd in IT en ‘data’, in Marokko en India.

Twee pijlers

De groep steunt op twee pijlers: de logistiek van farmaceutische producten en expresleveringen. « De pool Pharma is samengesteld uit drie business units: Transpharma International is actief in ‘first mile’ transporten in Europa (FTL en LTL) en freight forwarding, Movianto in de logistiek van gezondheidsproducten en Eurotranspharma in ‘last mile’ transporten onder gecontroleerde temperatuur naar – onder meer – ziekenhuizen » , verduidelijkt Baudry.
De pool ‘expresleveringen’ – Walden Express International – draait rond de business units Ciblex (distributie van medische en farmaceutische producten zonder temperatuurcontrole, auto-onderdelen, optische producten, nachtelijke koeriersdiensten voor banken) en Relais Colis (last mile).
Voor het internationale steunt Walden op twee eigen vloten: 250 vrachtwagens en 300 bestelwagens van een filiaal in Polen voor internationaal expresvervoer (‘ad hoc’ transporten in heel Europa). Daar komen in verschillende landen de voertuigen bij van Eurotranspharma voor het nationaal vervoer, wat neerkomt op nog eens 1400 vrachtwagens. « In België hebben we 200 eigen vrachtwagens, ondersteund door 110 ritten in onderaanneming », preciseert Baudry.

Walden in België

« In onze sector is België onontkoombaar rekening houdend met zijn belangrijke farmaceutische industrie. Het is zeker geen toeval dat ons eerste buitenlandse filiaal in België werd opgericht, meer bepaald een logistiek centrum in Houdeng-Goegnies voor Eurotranspharma. Daarna volgden sites op strategische plaatsen: Zaventem, Aalst (naar aanleiding van de overname van Movianto) en enkele secundaire depots », gaat hij door.
Walden is in België aanwezig met vier business units (Eurotranspharma, Transpharma International, Ciblex en Movianto), 400 werknemers en meerdere onderaannemers voor de last mile. « Wij hebben massaal geïnvesteerd in België en blijven dat doen. Er zijn nieuwe ontwikkelingen voorzien in transport en logistiek. » Enkele weken na dit interview kondigde Walden inderdaad de overname aan van Ivemar…
« Maar dat gaat niet zonder zorgen », vervolgt Stephane Baudry « zoals het vastlopen van het verkeer, meer bepaald in Antwerpen en het viaduct van Vilvoorde. We hebben er ons moeten aan aanpassen, onder meer via nachttransporten dankzij onder ervaring door het overnemen van DPXS in 2016 ».
« Zoals ik al aangaf is het respect voor het milieu één van de fundamentele waarden van Walden. Bij ons is er geen sprake van ‘greenwashing’, maar van een pragmatische aanpak. Zo zijn 30% van onze voertuigen reeds milieuvriendelijk: bio-CNG in Frankrijk, elektrische voertuigen waar de elektriciteit koolstofvrij is of HVO in bepaalde landen zoals België en Nederland. 30% van de vrachtwagens maken reeds gebruik van een milieuvriendelijke biobrandstof. We zouden dit percentage kunnen opvoeren, maar er zijn problemen met de bevoorrading », voegt Baudry er aan toe.
« Inderdaad, HVO is duurder en we verliezen dus aan winstmarge, maar we accepteren dat. De markt beloont die inspanningen overigens, want ons omzetcijfer in België is dit jaar al met 17% toegenomen. Wij zullen dus 2023 afsluiten met een ‘Belgisch’ omzetcijfer dat het dubbele zal bedragen – of zelfs meer – dan dat van 2020 », besluit hij.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo