[Autotechnica] De ideale truckwerkplaats #1

De tijd van vuile garages vol lege vaten, versleten banden en beheerd door een mecanicien in een overall die zwart ziet van het roet, die ligt gelukkig ver achter ons (of toch zo goed als). De moderne garage is, in de wereld van de bedrijfsvoertuigen, een goed uitgedachte, afgemeten en geoptimaliseerde plek. Een hedendaagse garage streeft naar dat ideaalbeeld en de professionaliteit die ermee gepaard gaat.

Hoe moet de ideale werkplaats voor vrachtwagens eruitzien? Robert Hocké, Managing Director van Garage Hocké, geeft zijn visie: “Volgens mij moet het ideale atelier bestaan uit een voorbereidingszone, een ruimte voor elk gamma en uiteraard ook een volledige uitrusting. De toegankelijkheid en het werkcomfort verzorgen is ook belangrijk. Een lijn voor de technische controle met fijnstofmeting en een installatie voor de kalibratie van de tachograaf is dan weer interessant wat de dienstverlening naar de klant toe betreft.”

De flow verzorgen

Technologie diversifieert en evolueert onophoudelijk. Ook op dat vlak moet een werkplaats anno 2024 zich aanpassen aan de tijd. Hocké: “Je moet voldoen aan de regels voor alle soorten aandrijvingen: CNG, LNG, waterstof, elektrisch, …” Nog een belangrijk punt: zorgen voor een goede flow, wat betekent dat de doorstroming van voertuigen op een vlotte manier verloopt. “Om daarvoor te zorgen, moet je de werkplek optimaliseren met specifieke zones. Elke m² moet op een efficiënte manier gebruikt worden. Er is een ruimte nodig voor grote werktuigen, lekbakken, rijdende bruggen,… En ook aan de stockage van onderdelen moet de nodige aandacht besteed worden, met een specifieke ruimte. Daarvoor bestaan er interessante oplossingen voor kleine en grotere onderdelen, zoals paternosters die ervoor zorgen dat er in de hoogte gestockeerd en dus plaats gewonnen kan worden,” zegt Robert Hocké.

Machines, maar ook mensen

Het goed functioneren van een garage is volgens Hocké ook – en vooral – afhankelijk van competent personeel: “De opleiding is belangrijk. Er is een permanente opvolging en opfrissing nodig. De opleiding in het kader van de elektrificatie van voertuigen is een stevige investering voor een markt die nog relatief klein is op dit moment. Maar toch is het onontbeerlijk. Die nieuwe technieken vereisen bovendien een voltijdse werknemer die gespecialiseerd is in de interne veiligheid, preventie en bescherming.
Daarnaast moet een vrachtwagengarage die naam waardig beschikken over een telefooncentrale die 24/7 bereikbaar is in geval van problemen. De connectiviteit via applicaties, die ervoor zorgt dat de klant snel in contact kan komen, breidt ook uit.”

Daarbovenop komen ook nog eens de eisen of aanbevelingen rond de bescherming van het milieu: het beheer van afval en gevaarlijke producten, de kwaliteit van de verlichting, materialen voor thermische en akoestische isolatie, enz. De ideale werkplaats is dus ook een ecologische werkplaats.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo