Een cruciale week voor Van Hool

Er gaat bijna geen dag voorbij zonder dat Van Hool, de grootste fabrikant van getrokken materieel in België, in het nieuws komt. De komende dagen zijn in elk geval cruciaal voor de toekomst van het familiebedrijf.

Sinds de komst van een crisismanager op 17 januari stapelt het slechte nieuws zich op voor Van Hool. Het misgelopen contract met De Lijn voor 92 bussen lijkt slechts het topje van de ijsberg te zijn geweest en de nieuwe co-CEO Marc Zwaaneveld besefte al snel: de schatkist is leeg. Het is de divisie Bus & Coach die aan de basis lijkt te liggen van dit debacle, wat het op 11 maart aangekondigde herstructureringsplan verklaart: de geleidelijke verplaatsing van alle busproductie naar de Van Hool-fabriek in Skopje, Noord-Macedonië, en een massaal banenverlies in Koningshooikt, nabij Lier.

De tak ‘industriële voertuigen’ wordt in principe niet getroffen, maar de productie van een oplegger kan niet op dezelfde manier worden verplaatst als die van een touringcar, omdat de transportkosten verhoudingsgewijs veel hoger liggen voor een goed van 30.000 euro dan voor een goed van een half miljoen euro.

Een nieuwe episode op dinsdag 19 maart: Van Hool startte een procedure van gerechtelijke reorganisatie, die het bedrijf beschermt tegen zijn schuldeisers en de voortzetting van industriële en commerciële activiteiten mogelijk maakt. Deze procedure duurt meestal zes maanden, waarin het bedrijf een herstelplan opstelt. Dit plan moet worden goedgekeurd door de schuldeisers en de handelsrechtbank.

De afgelopen twee dagen is echter gebleken dat crisismanager Marc Zwaaneveld een echte puinhoop heeft blootgelegd bij de familiale aandeelhouders van Van Hool. De aandeelhoudersovereenkomst die het bedrijf beheerst sinds de dood van oprichter Bernard Van Hool in 1974 heeft geleid tot belangenconflicten tussen zijn tien kinderen, conflicten die tot op de dag van vandaag voortduren bij de derde generatie. De familiale aandeelhouders hebben nog vijf dagen om tot een vergelijk te komen, zoniet zal Marc Zwaaneveld op maandag 25 maart de faillissementsprocedure opstarten.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo