Het Comité National Routier is voor Frankrijk wat het ITLB is voor België: een observatorium voor economische trends in de sector. Het CNR heeft net een update gepubliceerd van een vrij uitgebreide studie over het wegvervoer in ons land, zoals het regelmatig doet voor alle Europese landen.
De studie bevat cijfers die niet openbaar worden gemaakt door het ITLB, wat ze zo interessant maakt. Ze zijn echter gebaseerd op cijfermateriaal van 2021, en soms van 2022 en 2023. Dus wat vinden we?
- Het jaarlijkse aantal voertuigkilometers is gestegen: 121.900 km vergeleken met 117.000 km in 2017. Volgens de CNR kan dit worden verklaard door het feit dat Belgische transporteurs verder weg gelegen markten bereiken dan in 2017, zoals Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Dit cijfer is enigszins tegenstrijdig met een andere trend: de daling van de internationale activiteit is duidelijk (-2,09%/jaar), maar wordt gecompenseerd door de stijging van de binnenlandse activiteit (+1,68%/jaar).
- een Belgische vrachtwagen rijdt gemiddeld 233 dagen per jaar (220 dagen in 2017)
- het jaarlijks aantal afgelegde kilometers van Belgische chauffeurs daalt van 117.000 km per jaar in 2017 naar 115.000 km per jaar in 2021.
- een Belgische chauffeur zijn werkgever 57.168 euro per jaar kost (+ 1,6% in vier jaar… maar dat was vóór de grote loonindexering in 2023)
- hij verdient een netto jaarloon van 33.805 euro (inclusief vakantiegeld)
- De totale socialezekerheidsbijdragen (werkgever en werknemer) bedragen 74,66%, het hoogste percentage in de Europese Unie.
- Na een enquête bij een tiental bedrijven schat het CNR dat een vrachtwagen van 40 ton (44 durven ze niet te zeggen…) gemiddeld 17.951 euro per jaar kost om af te schrijven (met een rente van 1%…), 6.100 euro per jaar voor onderhoud en reparaties, 2.300 euro per jaar voor banden en 2.750 euro per jaar voor verzekeringen (een cijfer dat tussen 2017 en 2021 met 44,7% steeg!).
- de kosten van een Belgische vrachtwagen die internationaal wordt ingezet (inclusief vaste kosten) bedragen €1,26/km, een stijging van 6,5% ten opzichte van 2017.