Piektoeslag DP World schiet transportfederaties in het verkeerde keelgat

DP World wil vanaf 20 mei een piektoeslag van 14 € invoeren per slot tussen 6 uur ’s morgens en 20 uur ’s avonds. Transport and Logistics Belgium vindt dat de terminalexploitant er goed aan doet om de congestie tijdens piekuren aan te pakken, maar dat de methode niet de juiste is. Sommige transporteurs hebben er echter een andere mening over.

Zo’n piektoeslag bestaat al in Rotterdam. Volgens DP World zorgt het voor een betere spreiding van het op- en afhalen van containers en stimuleert het combinaties van beide transacties. De toeslag wordt verrekend via de digitale portefeuille van Cinvio.

“Voor DP World is dit een manier om vervoerders aan te zetten om meer de nacht te gebruiken. De transportsector is uiteraard ook voorstander van een grotere spreiding van de transporten, maar dat is enkel mogelijk mits medewerking van de volledige logistieke keten. Wat voor zin heeft het om een container ’s nachts af te halen als de bestemmeling deze ’s nachts niet kan ontvangen of als de vervoerder geen plaats heeft om deze container op eigen risico op zijn eigen terrein af te zetten? Wat voor zin heeft het als slechts enkele terminals en containerdepots in de haven ’s nachts open zijn, maar andere havenactoren er klassieke openingsuren op nahouden? Wat voor zin heeft het wanneer klanten slechts bereikbaar zijn tussen 8u en 16u? DP World kiest dus voor de meest gemakkelijke oplossing die bijzonder weinig effect zal hebben”, zegt Transport & Logistics Belgium.

Deze toeslag komt bovenop de reservering van betaalde slots die DP World al toepast. Voor Kurt Van Gijsel (SL Logistics) is het gewoon een verdienmodel voor de terminaloperator: “Tot nu toe konden we één slot per uur reserveren op terminal 700 voor 25 euro. Het is een kostenpost, maar je kunt tenminste iets productiefs doen met je dag. In feite verkies ik dit systeem boven dat bij PSA, waar ik een extra persoon moest inhuren die de hele dag op slots zit te klikken in de hoop dat er iets vrijkomt… Best een uitdagende job, een beetje zoals op de loto spelen! Hoe kan je nu in hemelsnaam nog iets plannen?  Aan de andere kant is de piekuurtoeslag van €14 bovenop de €25 zinloos. DP World zegt dat we hierdoor ’s nachts meer zouden moeten werken, maar als er ’s nachts geen enkel containerdepot open is, hoe kun je daar dan iets aan doen?

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo