Wouter Thierie (ING): “Verbetering in economie merkbaar”

Tijdens onze Truck & Business Summit gaf econoom Wouter Thierie een overzicht van het moeizame afgelopen jaar aan de hand van een reeks statistieken. Op sommige vlakken stelt Thierie tekenen van verbetering vast, zeker nu een dieptepunt in 2023 bereikt was.

We hebben een moeilijk 2023 achter de rug, wat te wijten was aan de energieprijzen en de renteverhoging van de centrale banken. “We zien wat zonnestraaltjes door de wolken komen,” stelde Thierie het aanwezige publiek gerust. “Van zodra de ECB beslist om de rente te gaan verlagen, dan zal de economie weer aan vaart beginnen winnen.”

Zelfs al zorgden de spanningen in het Midden-Oosten begin dit jaar voor een stijging van de containerprijzen, toch bleef de zogenaamde Global Supply Chain Pressure Index op een vrij laag niveau, volgens Thierie, wat wil zeggen dat de druk nog relatief beperkt bleef.

Nearshoring

Thierie deelde de resultaten van een onderzoek na de coronapandemie waarbij bedrijven bevraagd werden of ze van plan waren hun aanvoerketens dichter bij huis te verplaatsen. Bij heel wat bedrijven – en zeker de Europese – zullen we in de komende periode een trend in deze richting gaan waarnemen, meent Thierie. Uit het onderzoek bleek dat landen als Polen en Duitsland van zo’n evolutie zouden profiteren.

Verwachtingen binnen Eurozone

Het laatste jaar is de Europese economie ter plaatse blijven trappelen. Grote oorzaak hiervan is de prestatie van de Duitse economie, die sinds 2016 in negatieve zin is beginnen kantelen en vorig jaar gekrompen is. Door de loonindexatie is de consumptie in België hoog gebleven. De Belgische economie is met 1,5% gegroeid. Vergeleken met het gemiddelde van 0,5% in de Eurozone heeft België het dus drie keer beter gedaan. Wel wordt verwacht dat die Belgische groei zou afvlakken in de komende jaren, aangezien de hoge loonkosten met vertraging neerwaartse druk zouden uitoefenen op onze economie.

Voorraadniveaus hoog

Met behulp van een statistiek toonde Thierie dat de voorraadniveaus in de Eurozone momenteel op een zeer hoog niveau staan, wat in het verleden altijd wees op een recessie. De reden waarom de vraag naar industriële producten is teruggevallen, is drieledig: de inflatie die de koopkracht deed dalen, de renteverhoging die het moeilijker maakte om te lenen, en een verschuiving in het consumptiepatroon. Het gewicht van diensten in het uitgavenpatroon van burgers is sterk toegenomen (denk dan aan restaurantbezoekjes, vakanties) in vergelijking met het aanschaffen van producten. “Als die trend zich zou omkeren, zou dat ervoor moeten zorgen dat de vraag voor transport opnieuw gaat toenemen,” aldus Thierie.

Wereldhandel gaat aantrekken

Ten slotte merkte Thierie op dat de wereldwijde goederenhandel het afgelopen jaar wat hersteld is nadat die vanaf 2019 een duik had genomen. Thierie: “Los van de geopolitieke spanningen denken we dat de wereldwijde handel gaat aantrekken en dat de trend om meer diensten te kopen, gaat omslaan.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo