Een toekomst onder hoogspanning of een spannende toekomst?
De Brussels Motor Show heeft het nog maar eens aangetoond: de toekomst van de mobiliteit ligt bij de elektrische voertuigen. Maar dat begint nu wel surrealistische vormen aan te nemen. Zo zag ik op het salon hoe een bezoeker een stand meteen links liet liggen, enkel en alleen omdat het merk geen elektrisch aanbod had. Het is slechts een van de vele voorbeelden, maar wat vast staat, is dat dieselbashing een onrustwekkend niveau van desinformatie heeft bereikt. Bij de lichte bedrijfsvoertuigen wil geen enkel merk achterblijven: iedereen wil zo snel mogelijk een elektrische bestelwagen op de markt brengen. Maar voor welk type klant? Volkswagen CV zet duidelijk in op de levering van pakjes in de stad. Het komt met een voertuig waarvan het evenwicht actieradius – nuttige last is berekend in functie van de behoeften van die exclusieve doelgroep. Andere merken hanteren een meer allround aanpak. Zoals u in dit nummer van VAN Management kan lezen, zal de kwestie van de oplaadinfrastructuur nog het makkelijkste op te lossen zijn van allemaal (ik heb het dan niet over de beschikbare elektrische energie in hartje winter). De constructeurs zullen immers hun beste onderwijskwaliteiten (en enkele cruciale marketingkeuzes) uit de kast moeten halen om een aanzienlijk deel van de fleetmanagers ertoe te brengen de overgang naar elektriciteit te overwegen. Samen met onze toekomstige politieke meerderheden zullen zij ervoor moeten zorgen dat bedrijven elektrische bedrijfsvoertuigen niet langer aankopen omdat ze geen andere keuze hebben, maar omdat het de wagen van hun keuze is. Claude Yvens, Hoofdredacteur.