TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help!

De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in het omgekeerde principe: door de staat complexer te maken, zijn wij verplicht 80% inspanningen te leveren om 20% resultaat te behalen. Wat het klimaatbeleid betreft, hebben we gezien tot wat dit leidde tijdens COP26 in Glasgow.

Het wegtransport draagt zijn deel van de verantwoordelijkheid voor de CO₂- uitstoot en is bereid zijn steentje bij te dragen tot het koolstofarm maken van de sector. Maar de verschillende regeringen in dit land maken het hen verdorie niet gemakkelijk. Dit blijkt nog eens bij het lezen van het artikel over Group De Wolf in dit nummer. Het resultaat van al dit uitstel, al deze kleine, zich opstapelende vertragingen, is dat 2021 de beloften op het vlak van elektrische mobiliteit bij lange niet zal hebben waargemaakt. Na vorig jaar alle vrachtwagenmerken te hebben bevraagd, meenden we dat de Belgische markt dit jaar tussen 40 en 60 elektrische vrachtwagens zou opnemen. Een jaar later, ligt het cijfer eerder tussen 4 en 6. Een nul die alle verschil maakt.

Bij onze buren gaat het daarentegen veel sneller. In Nederland rijdt men ‘elektrisch’, een bezoek aan de Solutrans-beurs toonde duidelijk het enthousiasme dat een sterk publiek commitment voor waterstof kan opwekken, en in Duitsland worden de meerkosten voor de aanschaf van een elektrische vrachtwagen tot 80% gedekt… Met een maatregel die zeker niet veel meer dan 20% inspanning vergde.

Alles is echter niet verloren: de Kamer van Volksvertegenwoordigers heeft een wetsontwerp goedgekeurd dat het principe van een verhoogde belastingaftrek invoert voor bedrijven die investeren in koolstofvrije vrachtwagens en in elektrische laadinfrastructuur en tankinfrastructuur voor waterstof. Zal de inspanning van de Gewesten opgewassen zijn tegen de uitdaging?

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRANSPORT Management 114 (januari 2022)

Versterking, bloei en concentratie tot eind 2021 en/of begin 2022 De redactie breidt uit. Michiel Leen (34) trad begin dit jaar toe tot de redactie van TRANSPORTMEDIA. Hij zal verantwoordelijk zijn voor de logistieke afdeling (Link2Logistics Management magazine, website, e-newsletter, enz.). Met vier jaar ervaring als freelancer bij Flows brengt hij zijn netwerk en kennis […]

VAN Management 114 (januari 2022)

Op het ritme van de golven Toen vorig jaar het Salon van Brussel geannuleerd werd, heerste er verslagenheid. Maar in 2022 zouden we terug in ‘het rijk der vrijheid’ zitten, de schade inhalen en opnieuw het glas kunnen heffen op een jaar zonder beperkingen. Een jaar later zijn we nog altijd niet ontwaakt uit de […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo