TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help!

De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in het omgekeerde principe: door de staat complexer te maken, zijn wij verplicht 80% inspanningen te leveren om 20% resultaat te behalen. Wat het klimaatbeleid betreft, hebben we gezien tot wat dit leidde tijdens COP26 in Glasgow.

Het wegtransport draagt zijn deel van de verantwoordelijkheid voor de CO₂- uitstoot en is bereid zijn steentje bij te dragen tot het koolstofarm maken van de sector. Maar de verschillende regeringen in dit land maken het hen verdorie niet gemakkelijk. Dit blijkt nog eens bij het lezen van het artikel over Group De Wolf in dit nummer. Het resultaat van al dit uitstel, al deze kleine, zich opstapelende vertragingen, is dat 2021 de beloften op het vlak van elektrische mobiliteit bij lange niet zal hebben waargemaakt. Na vorig jaar alle vrachtwagenmerken te hebben bevraagd, meenden we dat de Belgische markt dit jaar tussen 40 en 60 elektrische vrachtwagens zou opnemen. Een jaar later, ligt het cijfer eerder tussen 4 en 6. Een nul die alle verschil maakt.

Bij onze buren gaat het daarentegen veel sneller. In Nederland rijdt men ‘elektrisch’, een bezoek aan de Solutrans-beurs toonde duidelijk het enthousiasme dat een sterk publiek commitment voor waterstof kan opwekken, en in Duitsland worden de meerkosten voor de aanschaf van een elektrische vrachtwagen tot 80% gedekt… Met een maatregel die zeker niet veel meer dan 20% inspanning vergde.

Alles is echter niet verloren: de Kamer van Volksvertegenwoordigers heeft een wetsontwerp goedgekeurd dat het principe van een verhoogde belastingaftrek invoert voor bedrijven die investeren in koolstofvrije vrachtwagens en in elektrische laadinfrastructuur en tankinfrastructuur voor waterstof. Zal de inspanning van de Gewesten opgewassen zijn tegen de uitdaging?

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 122 (december 2023)

Keuzes maken Veel bedrijven worstelen vandaag met de vraag hoe ze het juiste personeel moeten aantrekken en behouden. Uit een onderzoek van Webfleet blijkt dat verkeersveiligheid bij bestelwagenchauffeurs de nummer één bekommernis is, maar dat de meerderheid van hen geen gebruik maakt van de nieuwe technologieën die daarbij kunnen helpen. Kiezen voor de juiste voertuigen […]

TRANSPORT Management 122 (december 2023)

Van utopie naar realisme Een bezoek aan de vakbeurs Solutrans heeft me geïnspireerd tot enkele overdenkingen omtrent de toestand van het wegtransport. Vooreerst mijn gelukwensen aan de organisatoren die er in geslaagd zijn een dergelijk mooi evenement te realiseren in een economisch complexe periode. Een transporteur zal zeker geen tijd verloren hebben in de hallen […]

TRANSPORT Management 121 (oktober 2023)

Één op de vier mannen droomde er als kind van om vrachtwagenchauffeur te worden! Naar goede gewoonte deel ik met plezier mijn indrukken over een aantal onderwerpen die de actualiteit in onze sector beheersten de afgelopen tijd. Aarzel niet om op uw beurt uw commentaren/kritiek/bedenkingen met mij te delen… 90 % van de Belgen ziet […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo