VAN Management 111 (juli 2021)

Elektriciteit in de lucht?

We hebben het regelmatig over elektrische bestelwagens… maar de verkoop van deze ‘emissievrije’ modellen is nog bijzonder beperkt. In 2019 werden er 399 nieuwe elektrische bestelwagens ingeschreven, goed voor 0,5% van de markt. Afgelopen jaar waren dat er 446, een aandeel van amper 0,6%.

Begrijpelijk. Hun gebruikskost is misschien wel lager, maar de aankoopprijs is hoger, de restwaarde nog niet zeker en ze zijn niet even flexibel inzetbaar door hun beperktere rijbereik en langere laadtijd… al bieden brandstofcelvoertuigen die elektriciteit produceren op basis van waterstof op dat vlak misschien wel een oplossing.

Nog een gegeven dat elektrische bestelwagens parten speelt: in tegenstelling tot bij de personenwagens, zijn er voor elektrische bestelwagens geen fiscale stimuli. Maar daarin zou wel eens verandering kunnen komen binnenkort. Er ligt immers een wetsvoorstel op tafel rond de aftrek van zowel personen- als bedrijfsvoertuigen ingeschreven op naam van een vennootschap, waarbij ook de aftrek van niet-elektrische lichte bedrijfsvoertuigen beperkt zou worden, en dan ook nog eens berekend volgens de WLTP-uitstoot die over het algemeen hoger is dan de oude NEDC-cyclus.

Afhankelijk van hoe de uiteindelijke regeling eruit zal zien, zou het dus wel eens kunnen dat elektrische bestelwagens binnenkort een pak interessanter worden. Al lopen de meningen van de Federale coalitiepartners ook op dit vlak sterk uiteen. Hangt er ook daar elektriciteit in de lucht?

Arnaud Henckaerts,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo