VAN Management 111 (juli 2021)

Elektriciteit in de lucht?

We hebben het regelmatig over elektrische bestelwagens… maar de verkoop van deze ‘emissievrije’ modellen is nog bijzonder beperkt. In 2019 werden er 399 nieuwe elektrische bestelwagens ingeschreven, goed voor 0,5% van de markt. Afgelopen jaar waren dat er 446, een aandeel van amper 0,6%.

Begrijpelijk. Hun gebruikskost is misschien wel lager, maar de aankoopprijs is hoger, de restwaarde nog niet zeker en ze zijn niet even flexibel inzetbaar door hun beperktere rijbereik en langere laadtijd… al bieden brandstofcelvoertuigen die elektriciteit produceren op basis van waterstof op dat vlak misschien wel een oplossing.

Nog een gegeven dat elektrische bestelwagens parten speelt: in tegenstelling tot bij de personenwagens, zijn er voor elektrische bestelwagens geen fiscale stimuli. Maar daarin zou wel eens verandering kunnen komen binnenkort. Er ligt immers een wetsvoorstel op tafel rond de aftrek van zowel personen- als bedrijfsvoertuigen ingeschreven op naam van een vennootschap, waarbij ook de aftrek van niet-elektrische lichte bedrijfsvoertuigen beperkt zou worden, en dan ook nog eens berekend volgens de WLTP-uitstoot die over het algemeen hoger is dan de oude NEDC-cyclus.

Afhankelijk van hoe de uiteindelijke regeling eruit zal zien, zou het dus wel eens kunnen dat elektrische bestelwagens binnenkort een pak interessanter worden. Al lopen de meningen van de Federale coalitiepartners ook op dit vlak sterk uiteen. Hangt er ook daar elektriciteit in de lucht?

Arnaud Henckaerts,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo