Een frisse start
Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren van ons afwerpen, met eindelijk nog eens een écht Salon van Brussel bijvoorbeeld.
Deze 100ste editie was opnieuw de ontmoetingsplaats voor de sector die het in het verleden was, met een frisse start van het nieuwe jaar. Daarbij viel het op dat een aantal merken veel belang hechtten aan het tonen van hun lichte bedrijfsvoertuigen: Renault, Ford, Volkswagen en Maxus/Isuzu. En dat doet deugd, want dit was misschien geen ‘bestelwagensalon’, het geeft toch aan dat lichte bedrijfsvoertuigen hoog op het prioriteitenlijstje staan bij een aantal merken. Dat kunnen we ook afleiden uit de aanwezigheid van Heinz-Jürgen Löw, Senior Vice President van Renault Light Commercial Vehicles, die we uiteraard aan de tand voelden. Dat lees je in dit magazine.
Verder hebben we het uiteraard over alle thema’s die je als VAN-koper aanbelangen. Al is koper misschien steeds minder het juiste woord, want leasing lijkt steeds vaker een manier om om te gaan met de uitdagingen van de laatste maanden en jaren. Daarnaast gaan we dieper in op elektrificatie, met andere elektrische modellen dan de ‘traditionele’ gesloten bestelwagens en het uitblijven van de Belgische implementatie van de Europese ‘4,25 ton-regelgeving’. We hebben ook aandacht voor verlichting van bestelwagens, een test van een kleine krachtpatser uit Italië en een thema dat op langere termijn ongetwijfeld belangrijker wordt: autonoom rijdende bedrijfsvoertuigen.
Veel leesplezier!
Arnaud Henckaerts
Hoofdredacteur