VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start

Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren van ons afwerpen, met eindelijk nog eens een écht Salon van Brussel bijvoorbeeld.

Deze 100ste editie was opnieuw de ontmoetingsplaats voor de sector die het in het verleden was, met een frisse start van het nieuwe jaar. Daarbij viel het op dat een aantal merken veel belang hechtten aan het tonen van hun lichte bedrijfsvoertuigen: Renault, Ford, Volkswagen en Maxus/Isuzu. En dat doet deugd, want dit was misschien geen ‘bestelwagensalon’, het geeft toch aan dat lichte bedrijfsvoertuigen hoog op het prioriteitenlijstje staan bij een aantal merken. Dat kunnen we ook afleiden uit de aanwezigheid van Heinz-Jürgen Löw, Senior Vice President van Renault Light Commercial Vehicles, die we uiteraard aan de tand voelden. Dat lees je in dit magazine.

Verder hebben we het uiteraard over alle thema’s die je als VAN-koper aanbelangen. Al is koper misschien steeds minder het juiste woord, want leasing lijkt steeds vaker een manier om om te gaan met de uitdagingen van de laatste maanden en jaren. Daarnaast gaan we dieper in op elektrificatie, met andere elektrische modellen dan de ‘traditionele’ gesloten bestelwagens en het uitblijven van de Belgische implementatie van de Europese ‘4,25 ton-regelgeving’. We hebben ook aandacht voor verlichting van bestelwagens, een test van een kleine krachtpatser uit Italië en een thema dat op langere termijn ongetwijfeld belangrijker wordt: autonoom rijdende bedrijfsvoertuigen.

Veel leesplezier!

Arnaud Henckaerts
Hoofdredacteur

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 284 (april 2023)

De kunst van het tussen de regels door lezen Op 10 maart werd een grote Litouwse transporteur schuldig bevonden aan een reeks overtredingen van de wetgeving op het wegtransport. 39 chauffeurs werden tewerkgesteld in België en Nederland, en met een minibus naar de Benelux gebracht om vervolgens slechts om de vijf tot twaalf weken naar […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo