transport media logo

Van Management 69 (04/2012)

EDITO

BADGE ENGINEERING

Onder journalisten wordt er vaak nogal smalend over gedaan, over het zogeheten badge engineering. Toegegeven: soms is het inderdaad aandoenlijk hoe de marketingjongens van sommige merken – we gaan geen namen noemen – hun nieuwste spruit bijna hartstochtelijk promoten als een product met een volledig eigen identiteit, de vrucht van een ontwikkelingsproces dat bloed, zweet en tranen heeft gekost. De realiteit is vaak anders: nieuwe badge, klaar.

Velen noemen het goedkoop, anderen noemen het slim. In bestelwagenland is het echter een economische realiteit: zowat iedereen doet het met iedereen. Om kosten te besparen, om schaalvoordelen te genereren, alle redenen zijn goed. En er valt ook wel wat voor te zeggen, want voor veel vlootbeheerders maakt het helemaal niet uit of hun bestelwagen een Duitser of een Italiaan is. Zolang hij maar degelijk en betrouwbaar voor de dag komt, lage gebruikskosten kan voorleggen, en als het even kan nog scherp geprijsd staat ook. Gezien de beperkte marktvolumes in sommige segmenten van de bedrijfsvoertuigenmarkt zijn constructeurs nu eenmaal genoopt om synergieën te zoeken met elkaar, willen ze hun bedrijfsvoertuigenafdeling rendabel houden. Een bestelwagen ‘from scratch’ ontwikkelen kost immers handenvol geld, en je bent er bovendien een aantal jaren mee zoet. Door componenten en  technologieën te ‘lenen’ van elkaar, kunnen de R&D-afdelingen zich toeleggen op wat er vandaag echt toe doet: het ontwikkelen van nieuwe, groene aandrijvingen. En in de tussentijd houden wij ons wel zoet met die zogezegd ‘goedkope’ reïncarnaties van bestaande modellen. Wanneer een ‘premiummerk’ als Mercedes het mag doen voor zijn nieuwe Citan, wie zijn wij dan om badge engineering te veroordelen?

Recente publicaties

LOGISTICS Management 73 (maart 2025)

De tijden veranderen snel Hoewel de economische motor in Europa sputtert, blijft de logistieke activiteit groot. België is zelfs nog steeds een groeimarkt, zegt Willem Veekens, Managing Director bij GXO Logistics Belgium, Netherlands & Nordics in ons interview. Volgens hem is de loonkloof met de buurlanden verminderd en zijn ook de andere kosten in lijn […]

VAN Management 128 (april 2025)

Evolutietheorie Het Salon van Brussel ligt ondertussen weer enkele weken achter ons, maar eraan terugdenken voelt nog steeds als een warm bad. De nieuwigheden, de ontmoetingen, de positieve energie, … heerlijk. En dan waren er natuurlijk ook nog de Transportmedia Live Studio’s die specialisten samen brachten rond de onderwerpen die onze sector de komende jaren […]

TRANSPORT Management 128 (april 2025)

De bedoeling is goed, maar de maatregel niet De verkoop van elektrische vrachtwagens groeide in 2024 niet snel genoeg. Dat heeft meerdere oorzaken: de productie blijft behoorlijk complex om op te starten (bij minstens twee andere fabrikanten), maar vooral de vraag nam niet in het gewenste tempo toe. Afgezien van enkele voertuigen waarmee een transportbedrijf […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.