Van Management 69 (04/2012)

EDITO

BADGE ENGINEERING

Onder journalisten wordt er vaak nogal smalend over gedaan, over het zogeheten badge engineering. Toegegeven: soms is het inderdaad aandoenlijk hoe de marketingjongens van sommige merken – we gaan geen namen noemen – hun nieuwste spruit bijna hartstochtelijk promoten als een product met een volledig eigen identiteit, de vrucht van een ontwikkelingsproces dat bloed, zweet en tranen heeft gekost. De realiteit is vaak anders: nieuwe badge, klaar.

Velen noemen het goedkoop, anderen noemen het slim. In bestelwagenland is het echter een economische realiteit: zowat iedereen doet het met iedereen. Om kosten te besparen, om schaalvoordelen te genereren, alle redenen zijn goed. En er valt ook wel wat voor te zeggen, want voor veel vlootbeheerders maakt het helemaal niet uit of hun bestelwagen een Duitser of een Italiaan is. Zolang hij maar degelijk en betrouwbaar voor de dag komt, lage gebruikskosten kan voorleggen, en als het even kan nog scherp geprijsd staat ook. Gezien de beperkte marktvolumes in sommige segmenten van de bedrijfsvoertuigenmarkt zijn constructeurs nu eenmaal genoopt om synergieën te zoeken met elkaar, willen ze hun bedrijfsvoertuigenafdeling rendabel houden. Een bestelwagen ‘from scratch’ ontwikkelen kost immers handenvol geld, en je bent er bovendien een aantal jaren mee zoet. Door componenten en  technologieën te ‘lenen’ van elkaar, kunnen de R&D-afdelingen zich toeleggen op wat er vandaag echt toe doet: het ontwikkelen van nieuwe, groene aandrijvingen. En in de tussentijd houden wij ons wel zoet met die zogezegd ‘goedkope’ reïncarnaties van bestaande modellen. Wanneer een ‘premiummerk’ als Mercedes het mag doen voor zijn nieuwe Citan, wie zijn wij dan om badge engineering te veroordelen?

Recente publicaties

VAN Management 105 (maart 2020)

Overaanbod aan studies werkt contraproductief In tijden waarin het moeilijk kiezen is tussen de verschillende technologische opties, waant iedereen zich expert. Sommigen voegen er bovendien een flinke dosis slechte wil aan toe. Het volstaat om enkele fora over Tesla te bekijken… “Een degelijke vergelijkende studie zou toch een uitweg kunnen bieden”, hoor ik u zeggen. […]

TRANSPORT Management 105 (maart 2020)

Let the trucks shine! Naar goede gewoonte voel ik mij geroepen om mijn gedachten te delen met u over de sectorevoluties van de voorbije weken en maanden. Aarzel vooral niet om te reageren en uiting te geven aan uw bevindingen, bedenkingen, opmerkingen… 38 kandidaten, 8 winnaars, 1.500 aanwezigen. Een impressie in cijfers van de 28ste […]

LINK2LOGISTICS Management 52 (december 2019)

Facts & figures Het jaar 2019 eindigt op dezelfde manier als 2018: met veel vraagtekens. Ondanks de vele donkere wolken is de Europese economie niet aanzienlijk verslechterd. Hoewel de Duitse industrie met een recessie flirtte, presteert de Belgische economie – alles in acht genomen – redelijk goed. Net als de rest van de Europese economie, […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo