Van Management 69 (04/2012)

EDITO

BADGE ENGINEERING

Onder journalisten wordt er vaak nogal smalend over gedaan, over het zogeheten badge engineering. Toegegeven: soms is het inderdaad aandoenlijk hoe de marketingjongens van sommige merken – we gaan geen namen noemen – hun nieuwste spruit bijna hartstochtelijk promoten als een product met een volledig eigen identiteit, de vrucht van een ontwikkelingsproces dat bloed, zweet en tranen heeft gekost. De realiteit is vaak anders: nieuwe badge, klaar.

Velen noemen het goedkoop, anderen noemen het slim. In bestelwagenland is het echter een economische realiteit: zowat iedereen doet het met iedereen. Om kosten te besparen, om schaalvoordelen te genereren, alle redenen zijn goed. En er valt ook wel wat voor te zeggen, want voor veel vlootbeheerders maakt het helemaal niet uit of hun bestelwagen een Duitser of een Italiaan is. Zolang hij maar degelijk en betrouwbaar voor de dag komt, lage gebruikskosten kan voorleggen, en als het even kan nog scherp geprijsd staat ook. Gezien de beperkte marktvolumes in sommige segmenten van de bedrijfsvoertuigenmarkt zijn constructeurs nu eenmaal genoopt om synergieën te zoeken met elkaar, willen ze hun bedrijfsvoertuigenafdeling rendabel houden. Een bestelwagen ‘from scratch’ ontwikkelen kost immers handenvol geld, en je bent er bovendien een aantal jaren mee zoet. Door componenten en  technologieën te ‘lenen’ van elkaar, kunnen de R&D-afdelingen zich toeleggen op wat er vandaag echt toe doet: het ontwikkelen van nieuwe, groene aandrijvingen. En in de tussentijd houden wij ons wel zoet met die zogezegd ‘goedkope’ reïncarnaties van bestaande modellen. Wanneer een ‘premiummerk’ als Mercedes het mag doen voor zijn nieuwe Citan, wie zijn wij dan om badge engineering te veroordelen?

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 282 (september 2022)

Een plan voor het einde van dit jaar Op 24 en 25 juni haalde Transportmedia alles uit de kast tijdens ons fonkelnieuwe Passion4Trucks-evenement. Twee totaal verschillende dagen, maar toch één gemene deler: de passie voor de vrachtwagen en voor het beroep van chauffeur. Je had het gezicht moeten zien van de winnaars van de Mooiste […]

LINK2LOGISTICS Management 63 (september 2022)

Mensen en automatisering Hoewel de economische machine door de stijgende prijzen en de toenemende onzekerheid begint te sputteren, blijft het tekort aan arbeidskrachten nijpend. Dat noopt bedrijven tot innovatieve oplossingen om nieuwe en flexibele krachten aan te trekken. Zo ontvouwt Nike’s European Logistics Campus creatieve initiatieven, zoals u in het interview met general manager Kurt […]

TRANSPORT & VAN Management special Bouw (Augustus 2022)

Technicus, een uitstervend ras  De bouwsector kreunt onder een tekort aan werkkrachten. Vooral technici zijn een steeds zeldzaam wordend goed geworden. Dit nijpend tekort laat zich in alle geledingen voelen, met name in de bouw, in de logistiek of in de grondwerken. Het is nochtans een beroep met tal van voordelen. Zo kom je onder […]

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo