Geven en nemen
Hoewel we in de afgelopen edities van Van Management telkens met een big smile konden aankondigen dat het segment van lichte bedrijfsvoertuigen blijft groeien, kunnen we niet anders dan ook de keerzijde van de medaille te tonen. Want de wegen staan vol. Blijkbaar stellen meer en meer bedrijven en werknemers hun verplaatsingen uit om files te vermijden. Daardoor is het fileleed tijdens de spitsuren gestagneerd, maar kenden de daluren wel een enorme groei aan files. Er is echter ook een toename van vrijetijdsverkeer buiten de spitsuren en er rijden meer en meer kleine bestelwagens rond voor het leveren van e-commerce bestellingen, de ‘camionettisering’. E-commerce leeft, en maar goed ook! Zo bestelde ik afgelopen week een tiental producten bij een (Belgische) online muziekleverancier. Aangezien ik de grens van 100 euro had overschreven, had ik recht op een gratis levering én mocht ik het product binnen de 24 uur verwachten. Zo gezegd, zo gedaan. ’s Morgens omstreeks 9 uur een bestelwagen voor mijn deur voor de levering van mijn producten. Of toch niet helemaal… Want bleek dat er slechts de helft geleverd kon worden. De andere helft zou in de namiddag volgen (wat uiteindelijk ook correct was). Uit nieuwsgierigheid toch even gepolst waarom er op zo’n omslachtige manier geleverd werd. Antwoord: “Omdat het product in de voormiddag niet voorradig was, hebben we ervoor gekozen om de producten in twee delen op te sturen. Dit om onze 24-uur service te garanderen.” Een topservice, hoewel ik de mobiliteitsgedachtegang betreur. Alweer één wagen die we uit de ellenlange files hadden kunnen halen. Yannick Haesevoets, Hoofdredacteur.