VAN Management 94 (oktober 2017)

Geven en nemen

Hoewel we in de afgelopen edities van Van Management telkens met een big smile konden aankondigen dat het segment van lichte bedrijfsvoertuigen blijft groeien, kunnen we niet anders dan ook de keerzijde van de medaille te tonen. Want de wegen staan vol. Blijkbaar stellen meer en meer bedrijven en werknemers hun verplaatsingen uit om files te vermijden. Daardoor is het fileleed tijdens de spitsuren gestagneerd, maar kenden de daluren wel een enorme groei aan files. Er is echter ook een toename van vrijetijdsverkeer buiten de spitsuren en er rijden meer en meer kleine bestelwagens rond voor het leveren van e-commerce bestellingen, de ‘camionettisering’. E-commerce leeft, en maar goed ook! Zo bestelde ik afgelopen week een tiental producten bij een (Belgische) online muziekleverancier. Aangezien ik de grens van 100 euro had overschreven, had ik recht op een gratis levering én mocht ik het product binnen de 24 uur verwachten. Zo gezegd, zo gedaan. ’s Morgens omstreeks 9 uur een bestelwagen voor mijn deur voor de levering van mijn producten. Of toch niet helemaal… Want bleek dat er slechts de helft geleverd kon worden. De andere helft zou in de namiddag volgen (wat uiteindelijk ook correct was). Uit nieuwsgierigheid toch even gepolst waarom er op zo’n omslachtige manier geleverd werd. Antwoord: “Omdat het product in de voormiddag niet voorradig was, hebben we ervoor gekozen om de producten in twee delen op te sturen. Dit om onze 24-uur service te garanderen.” Een topservice, hoewel ik de mobiliteitsgedachtegang betreur. Alweer één wagen die we uit de ellenlange files hadden kunnen halen. Yannick Haesevoets, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo