transport media logo

Praktische bandeninfo : overleg voor het bestellen

Veel transporteurs denken niet genoeg na over de keuze van hun banden bij het bestellen van een nieuwe truck. Zonder specifieke order monteert de truckfabrikant een standaard band, geschikt voor het type voertuig. Die is niet noodzakelijk de beste keuze voor de transporteur, zoals we verder zullen zien. Het is echter zeer goed mogelijk specifieke banden te bestellen. Naast de bandenkeuze bij eerste montage zullen we in dit artikel tevens ingaan op twee andere aspecten, namelijk het monteren van verschillende merken banden op één as of één voertuig en, interessant gezien ons veranderend klimaat, in hoeverre het nog nodig is om speciale winterbanden te monteren. We gingen met onze vragen aankloppen bij de importeurs van Continental, Michelin, Bridgestone, Pirelli en GoodYear. Wie nog meer informatie over banden en hun gebruik wil kan terecht bij het Truckpedia dossier van Truck & Business over banden. Een aanrader! Welke banden in eerste montage “Omdat banden met lage weerstand gunstig zijn voor het brandstofverbruik worden die vaak door de constructeurs gekozen voor eerste montage.”, laat men ons weten bij Michelin. Banden met lage rolweerstand zijn het meest effectief bij internationaal transport over autosnelwegen aan een constante snelheid. Op vraag van de transporteur monteren alle constructeurs naar keuze banden volgens de verschillende gebruikscategorie (lange afstand, polyvalent alle wegen, gemengd gebruik, stadsdistributie, bouw). Uiteraard is het dan noodzakelijk dat de klant bij de bestelling van een voertuig de gebruikscategorie van de banden specificeert. Zo niet dan maakt de dealer zelf de keuze of worden er in veel gevallen polyvalente banden gemonteerd. “Uiteraard proberen wij de dealers zo goed en volledig mogelijk te informeren over de verschillende typen banden en de juiste toepassing van deze banden.”, vult Dennis Vergouwen van Brigestone aan. “Het komt echter vaak voor dat banden met de laagste rolweerstand worden gemonteerd om het volledige voertuig zo brandstofefficiënt mogelijk te maken. Hierdoor worden banden gemonteerd die voor andere toepassingen zijn ontwikkeld en dus niet de maximale levensduur halen en/of lagere prestaties leveren. Over het algemeen zijn er geen meerkosten voor het specificeren van een nieuw voertuig op Bridgestone banden. Bij sommige constructeurs kan er evenwel een meerprijs aan verbonden zijn, maar de klant heeft uiteindelijk altijd een keuze.” Verschillende banden of merken gebruiken Het is niet verboden om verschillende merken van banden op één voertuig te gebruiken. Toch is dat niet aangewezen, omdat elk bandentype en elk bandenmerk iets andere specificaties heeft, waardoor we niet hetzelfde slijtagebeeld krijgen of de prestaties nadelig beïnvloed worden. Wettelijk is het verboden om op één as banden van verschillende merken te monteren of banden met verschillende afmetingen. Ook mag een M+S band nooit gecombineerd worden met een andere band (behalve bij symmetrische dubbele montage: bijvoorbeeld twee M+S banden aan de buitenkant en twee normale banden aan de binnenkant). Op de stuuras is het bovendien verboden om banden met verschillende draagkracht en/of snelheidsindex te monteren of een herrubberde band te gebruiken naast een identieke, maar niet herrubberde band. Het is in elk geval aanbevolen om op één as steeds banden te monteren:

  • van dezelfde afmetingen
  • met dezelfde laadindex en snelheidsindex
  • van hetzelfde merk
  • met dezelfde structuur (radiaal of diagonaal)
  • uit dezelfde gebruikscategorie (internationaal transport, regionaal, gemengd gebruik weg/terrein, terreinbanden, winterbanden, distributie)

Bovendien is het sterk aanbevolen om voor banden in dubbele montage op zijn minst homogene montages per koppel te voorzien. Wanneer men deze aanbevelingen niet volgt dan zal dat altijd negatieve gevolgen hebben voor de prestaties van de banden. Ongelijke banden of zelfs banden van verschillende merken met dezelfde specificaties hebben onvermijdelijk gevolgen voor het kilometerrendement, het weggedrag, het slijtagebeeld en het uithoudingsvermogen van het karkas. Het verwisselen van banden en omkeringen op de velg is een praktijk om banden een langere levensduur te geven, want banden slijten op sommige posities sneller dan op andere. Wat is wettelijk toegelaten:

  • het omwisselen van de banden van één wiel naar een ander op de stuuras met inachtneming van de draairichting, dus door ook de velg om te wisselen.
  • De binnenste banden van een aangedreven as om te wisselen met de buitenste banden.
  • Het omwisselen van de bandenpositie op een oplegger en het omkeren van de banden op de eerste en derde as.

Het gebruiken van verschillende bandentypen heeft ook gevolgen voor de mogelijkheden om banden te rouleren (ze tijdens hun levensloop van positie te veranderen). Voor trailers is dat meestal geen probleem, voor vrachtwagens en trekkers wel, omdat die doorgaans gebruik maken van specifieke banden voor de sturende as(sen) en andere banden voor de aangedreven as(sen). Men kan ook banden kiezen die bruikbaar zijn op alle posities (vaak aangeduid met een code Z). Ze hebben dan wel minder gunstige prestaties op iedere positie dan de specifieke banden, maar ze vereenvoudigen wel het omwisselen. Zijn winterbanden nog nodig? Volgens de bandenfabrikanten kunnen winterbanden in de meeste Europese landen vervangen worden door de nieuwste generatie 4-seizoenen banden. De transporteur moet dan wel rekening houden met de wettelijke bepalingen in de verschillende landen, want in sommige landen schrijft de wet voor dat winterbanden in een bepaalde periode verplicht zijn. Voor die landen met strenge winters en uitzonderlijke omstandigheden, bijvoorbeeld transporten naar Scandinavië of door de bergen, zullen er altijd specifieke winterbanden noodzakelijk blijven. Maar wie niet transporteert buiten de lage landen of enkel richting het zuiden zijn er dus besparingen mogelijk. “Dankzij de Regenion techniek van Michelin zijn onze truckbanden uitermate geschikt voor normale winters. Deze banden hebben evolutieve profielen die zichzelf regenereren naarmate de slijtage vordert voor een optimale grip over de hele levensduur van de band. Deze banden hebben de vereiste M+S/3PMSF markeringen voor het rijden tijdens de winterperiode in de meeste Europese landen.” “Bridgestone, Firestone en Dayton vrachtwagenbanden zijn vrijwel allemaal voorzien van de M+S codering en voor de trekasbanden ook het 3PMSF symbool. Onze banden hebben hiermee de wettelijk gestelde markeringen voor winterbanden.” Belangrijk voor alle merken is hierbij de M+S markering (Mud + Snow). Sinds 2012 gebruikt Europa ook het 3PMSF symbool (Three Peak Mountain Snoflake). Deze banden moeten overeenkomen met de CEE-ONU 117 norm en worden enkel toegelaten na een officiële test.

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.