Made.com, een Britse online verkoper van meubels en woninginrichting, heeft voor Katoen Natie in de haven van Antwerpen gekozen om zijn logistiek op het Europese vasteland te organiseren. Met een oppervlakte van 36.000 m² is dit fulfilmentcentrum het grootste logistieke centrum voor e-commerce in België.
Made.com wordt beschouwd als een uitdager van IKEA. Met een omzet van omgerekend 191 miljoen euro en 500 medewerkers is het bedrijf veel kleiner, maar het groeit razendsnel, met ruim 40% per jaar. Het is alleen online actief en heeft geen fysieke winkels. Het is momenteel actief in 11 landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk, België, Nederland, Duitsland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Denemarken en Zweden. Een uitbreiding naar Portugal en Italië is in voorbereiding.
Frédéric Beltoise, logistiek directeur van Made.com, zegt aan De Tijd uit dat het bedrijf eind 2018 besloot om de distributie in het VK en op het vasteland te splitsen om ze zo Brexit-proof te maken. Het bedrijf keek naar mogelijkheden in Frankrijk, Duitsland en Nederland maar koos voor Katoen Natie in Antwerpen. Deze is al geruime tijd actief in e-fulfilment, onder andere voor Veepee (mode), Zooplus (diervoeding) en Intergamma (DIY).
Made.com beschikt vanaf deze maand over een magazijn van 36.000 m², met de mogelijkheid om de oppervlakte op korte termijn te verdubbelen, zegt Lorenz Hertoghs, de directeur voor e-commerce bij Katoen Natie. Dankzij de nabijheid van magazijnen en personeel voor andere spelers kan de webwinkel pieken op een flexibele manier opvangen.
Volgens Hertoghs zijn er veel misverstanden over e-commerce in ons land. “Voor winkelbedrijven die zelf een e-commercemagazijn willen oprichten, is het moeilijk ’s nachts personeel in te zetten en hun loonkosten zijn hoog. Maar logistieke bedrijven als het onze werken met een ander paritair comité. We kunnen al jaren ’s nachts mensen laten werken”, zegt hij aan De Tijd.
Made.com koopt rechtstreeks in bij de fabrikant en houdt de voorraad in het magazijn zo klein mogelijk. “Ze beginnen hun producten al te verkopen vanaf het moment dat ze ze bestellen bij de fabrikant. Als de containers uit China in Antwerpen of Rotterdam aankomen, gaat 45% niet naar ons magazijn maar direct naar de klanten”, legt Hertoghs uit.
Made.com levert niet gratis. Het bedrijf rekent lever- en retourkosten aan op basis van de prijs en de grootte van het meubel. “Het transport kost ook geld. Op het einde betaalt de klant altijd, ook bij zogenaamd gratis leveringen”, stelt Beltoise.