De ACEA kwantificeert behoefte aan ‘alternatieve’ tank- en laadpunten

De Europese vereniging van autofabrikanten ACEA heeft zojuist haar studie over de Europese behoeften aan tankstations en oplaadpunten voor alternatief aangedreven zware voertuigen geactualiseerd. De cijfers voor 2030 zijn indrukwekkend.

De ACEA baseert haar berekeningen met name op het feit dat in 2030 200.000 elektrische vrachtwagens in Europa in gebruik zullen zijn, tegenover 700 nu. Het houdt ook rekening met de geleidelijke komst van waterstofvrachtwagens om een cartografie van de behoeften op de schaal van de Europese Unie op te stellen:

  • 90.000 openbare oplaadpunten (waaronder 50.000 met een vermogen van 100 kW DC, 20.000 met 350 kW DC en 20.000 met 500 kW DC); hieraan moeten 200.000 oplaadpunten van 100 kW worden toegevoegd die bij bedrijven zijn geïnstalleerd (en dus ontoegankelijk zijn voor andere vloten). Dit laatste kan minder efficiënt zijn, aangezien het meeste opladen ’s nachts plaatsvindt, wanneer het voertuig niet in beweging is.
  • 500 waterstofstations
  • 500 hogesnelheids CNG-stations en 1500 LNG-stations.

Om de lidstaten ertoe te bewegen de investeringen op hun grondgebied te versnellen, roept ACEA de Europese Unie op om voor elke lidstaat bindende doelstellingen op te leggen voor een deel van de te installeren stations. ACEA roept ook op tot sterke overheidssteun aan bedrijven die zullen investeren in hun eigen infrastructuur, die dan gedeeltelijk toegankelijk zou moeten zijn voor andere vloten.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo