Vakbonden en bazen maken ruzie over ‘risicopremie’

De ‘heilige unie’ die heerste tussen de werkgeversfederatie en de vakbonden duurde slechts twee weken, de tijd die de sociale partners hadden om rond de (virtuele) tafel van het Paritair Comite 140 te vergaderen. De vakbonden eisen een bonus voor de chauffeurs die blijven werken, terwijl de werkgeversfederaties tegenspreken dat bedrijven zich dit financiële offer niet kunnen veroorloven.

De vakbonden eisten dat alle chauffeurs die nog werken een bonus zouden kunnen krijgen, een logische compensatie in hun ogen voor de moeilijke omstandigheden waarin ze op dit moment hun werk moeten uitvoeren. Het idee is echter al geboren in een aantal individuele bedrijven, zoals STEF Transport, waarvan directeur Gauthier Morel een vorm van ‘solidariteitsbonus’ had voorgesteld die belastingvrij zou kunnen zijn. Volgens de vakbonden overwegen andere bedrijven een vorm van bonus voor hun chauffeurs (men stelt zich voor dat dit bedrijven zijn waarvan het werkvolume is toegenomen), maar zij geven er de voorkeur aan deze bonus op sectoraal niveau te regelen. Langs hun kant hebben de drie federaties een duidelijk signaal afgegeven: ze hebben negatief gereageerd op het verzoek van de vakbonden. Volgens Febetra, TLV en UPTR zijn de bedrijven als geheel eenvoudigweg niet in staat om een extra financiële inspanning te leveren ten gunste van de chauffeurs, omdat zij 30% van hun totale volume zijn kwijtgeraakt (cijfers uit de kilometerheffing) en de afbraak van de logistieke ketens leidt tot een daling van het aantal beladen kilometers, en dus van de winstgevendheid van de activiteiten.

Stakingswaarschuwing

Het doel van de vergadering van gisteren was om een stakingswaarschuwing van de vakbonden weg te nemen. Volgens het communiqué van de drie federaties is de stakingswaarschuwing niet opgeheven. BTB-ABVV en ACV-Transcom vermelden van hun kant het stakingsplan niet in hun persbericht, maar de bijzonder agressieve toon van hun communicatie laat weinig twijfel bestaan over de huidige sfeer tussen de sociale partners.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo