H.Essers en Group Machiels lanceren samen Port of Limburg

Group Machiels en H.Essers slaan de handen in elkaar om op de voormalige Ford terreinen Port of Limburg uit te bouwen: een containerterminal met een capaciteit van 350.000 TEU/jaar met een specifieke focus op de connectie tussen de Haven van Antwerpen en het Limburgse Hinterland via het Albertkanaal.

Port of Limburg komt in zone C van de voormalige Ford-site te liggen, naast het Albertkanaal. H. Essers had een concessie gekregen van De Vlaamse Waterweg voor het eerste deel van het terrein (21,8 hectare), en groep Machiels kreeg de concessie voor de overige 28 hectare. Beide bedrijven gaan nu samenwerken om de concurrentiepositie van Genk in de Euregio verder te versterken. De nieuwe terminal wordt uitgerust met faciliteiten voor de behandeling van zowel verpakt als bulk gevarengoed alsook een container heating, filling & drumming installatie. De afbraak, sanering en infrastructuurwerken zijn inmiddels gestart en Port of Limburg maakt zich sterk tegen 2023 operationeel te zijn.

Maar is dit project een bedreiging voor Haven Genk, dat al een terminal exploiteert aan de andere kant van het Albertkanaal? Nee, antwoorden de twee partners : “Haven Genk, voor 50% in bezit van Group Machiels en voor 50% van Aperam, behandelt vandaag zowel bulkgoederen als containers. Zij zal in de toekomst focussen op de behandeling van bulkmaterialen, roestvrijstaal en spoor activiteiten. De bestaande containertrafiek zal worden overgedragen naar Port of Limburg aan de overzijde van het Albertkanaal.”

 

 

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo