Carrier Transicold presenteert autonome, elektrische koelsysteem

Carrier Transicold presenteert nu de Vector eCool haar eerste volledig autonome, 100% elektrische koelsysteem voor trailers. Naast de al bekende Vector HE 19 of Vector 1550 E elektrische koelgroepen omvat het systeem een as met energierecuperatie.

Het systeem werd jarenlang getest. “We zijn in 2014 met een test gestart in samenwerking met Twan Heetkamp uit Venlo. We hebben veel ervaring opgedaan en hebben nu ruim 40 opleggers met dit systeem in de Benelux rijden. Versie 3 van de uitvoering is nu van alle kinderziektes verlost, zodat we die nu breed in de markt kunnen introduceren”, zegt Giel Verkamman, Managing Director Benelux bij Carrier Transicold.

De Vector eCool combineert de Vector HE 19 en Vector 1550 E koelgroepen met de elektrische E-Drive™-technologie die energie opslaat en hergebruikt. Een van de drie assen wint kinetische energie terug en genereert elektriciteit die wordt opgeslagen in een accupack ten behoeve van de aandrijving van de koelunit. “Met deze lus ontstaat een volledig autonoom systeem zonder directe uitstoot van kooldioxide (CO2) of fijnstof”, zegt Verkamman.

Als de koelunit op accuvermogen werkt, schakelt het energie-managementsysteem automatisch in wanneer de acculading een bepaald niveau bereikt en aan bepaalde voorwaarden voldoet; de generator laadt dan de accu op, zodat er altijd volledige koelcapaciteit beschikbaar is. Het eCool-systeem kan ook op het stroomnet worden aangesloten als de trailer wordt geparkeerd en laadt binnen vier uur op. Onderweg wordt het accupack weer opgeladen met energie die door de assen wordt gegenereerd en de kinetische energie die tijdens het remmen ontstaat. Het volledige systeem is lichter dan een traditionele, diesel-aangedreven unit met een volle brandstoftank, maar is echter duurder in aanschaf. “De aanschaf is een stuk duurder maar de operationele kosten en het reparatie/onderhoudsstuk zijn stukken voordeliger. Je verstokt geen diesel meer om de koelmotor aan te drijven, elektrische stukken zijn onderhoudsarm. De service intervallen zijn veel verder uit elkaar daardoor hoef je de wagen minder uit te plannen”, gaat Verkamman verder.

 

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo