Nieuwe logistieke zones rond Liege Airport in 2023

Hoewel er in de zone Cargo North van Liege Airport vrijwel geen terreinen meer beschikbaar zijn, voert Sowaer (dat de Waalse luchthavens beheert) momenteel grote infrastructuurwerken uit om nieuwe terreinen vrij te maken voor logistieke activiteiten.

De komst van Alibaba (waarvan het eerste logistieke gebouw in september zou kunnen worden ingehuldigd) heeft het ontwikkelingsplan van de zone Cargo Nord, die over de grootste grondreserve beschikt om nieuwe logistieke activiteiten in verband met het luchtverkeer op Liege Airport te huisvesten, volledig veranderd. Hoewel nog niet alle opties zijn uitgeoefend, blijft er niet veel over voor investeerders en/of logistici.

Dat zal in 2023 veranderen met de aanleg van een zone van 36,3 hectare langs de E42 in de richting van Namen. Dit gebied, “Fontaine” genaamd, is nog steeds het voorwerp van enkele onteigeningen en zal nog moeten worden onderhouden, hetgeen in de komende twee jaar zou moeten gebeuren. Grenzend aan dit gebied wordt de gloednieuwe ringweg voltooid om al het zware verkeer tussen afrit 4 van de snelweg en de Liege Logistics op te vangen. Het moet operationeel zijn voor de start van Alibaba’s activiteiten.

Op langere termijn mikt Sowaer vooral op de 68,4 hectare van de zogenaamde “plaine De Cubber”, genoemd naar de voormalige kazerne die daar vroeger stond. Deze zone grenst aan de spoorlijn Luik-Brussel en zou, als het dossier slaagt, plaats kunnen bieden aan het Liege Carex-platform, dat de Luikse schakel zal vormen in het Euro Carex-netwerk voor hogesnelheidsspoorvervoer. In deze zone zouden ook XXL logistieke projecten kunnen worden ondergebracht, maar alvorens deze zone te viabviliseren en op de markt te brengen, moet Sowaer eerst het afvloeiende regenwater reguleren. Het gebied ligt op een plateau, en de betonnering zal aanzienlijke stromen genereren die via een 1,8 meter lange tunnel rechtstreeks naar de Maas, zes kilometer verderop, zullen worden geleid. De werkzaamheden zijn begonnen en zullen drie jaar duren, zodat in 2025 met de aanleg van de zone kan worden begonnen.

Andere “kleine” uitbreidingen zijn ook gepland voor 2024 (11 ha in Flexport City 2A voor activiteiten die rechtstreeks verband houden met de luchthaven en 4 ha in Flexport City 2B), 2026 (7,7 ha langs de nieuwe ringweg), 2027 (9,6 ha als uitbreiding van de Plaine De Cubber), 2028 (20,2 ha als uitbreiding van de zone Fontaine). In 2029 is nog een “grote brok” gepland: grenzend aan de De Cubbervlakte, maar aan de andere kant van de spoorweg, zou de Stockisvlakte (84 hectare landbouwgrond) nieuwe mogelijkheden kunnen bieden voor XXL-projecten… als er een wegverbinding tot stand kan worden gebracht met de E40-autosnelweg bij Crisnée.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo