Voor het ophalen van melk bij verschillende boerderijen gebruikt zuivelproducent FrieslandCampina voor het eerst een tankwagen op waterstof. De Hyzon HyMax 450 wordt uitgebaat door het Nederlands Transport Noord.
Het afgelopen decennium reduceerde FrieslandCampina de CO2-uitstoot per kilometer van zijn transporten al met 18,1%, voornamelijk door het gebruik van tankwagens op LNG en het gebruik van elektrische pompen om de melk in de tankwagens te pompen. Met de eerste 50-tons melkwagen rijdend op waterstof, wil het zijn transporten verder verduurzamen. Op dit moment doet het dat enkel in de Nederlandse regio Groningen, door de beperkte waterstofinfrastructuur elders, maar er wordt volop gekeken naar uitbreidingsmogelijkheden in andere delen van het land. De Hyzon HyMax 450 trekker is gebouwd op een Class-8 DAF chassis, en zou een autonomie hebben tot 520 kilometer met een brandstofcel die tot 550 kilowatt kan leveren.
Tegen 2030 wil FrieslandCampina zijn broeikasgasuitstoot met ruim een derde verminderen, en transport speelt daarin een belangrijke rol. In 2050 wil het volledig CO2-neutraal produceren, wat geen sinecure is in de intensieve melkveehouderij.