Haven van Luik en Euroports tonen haalbaarheid aan van ‘zero emission’

In het kader van de week van de mobiliteit hebben de Autonome Haven van Luik en Euroports Inland Terminals een demonstratie georganiseerd van drie innoverende technieken die perfect kunnen worden gecombineerd om gepalletiseerde goederen met minder CO2-uitstoot tot in het hart van de steden te brengen.

Het eerste van deze drie werktuigen is de door Blue Line Logistics ontwikkelde Zulu. Dit kleine binnenschip (50m x 6,6m) is uitgerust met een eigen kraan, waardoor het tot 300 ton goederen kan laden en lossen vanaf bijna elke kade, ook buiten de havenfaciliteiten. Het tweede hulpmiddel is de FlexiMalle. Dit prototype van een container van 20 of 40 voet is ontwikkeld door Sogestran (de moedermaatschappij van Blue Line Logistics) en wordt gekenmerkt door zijn lichtheid en het feit dat hij kan worden opgevouwen. Deze container is bijzonder geschikt voor het vervoer van bijvoorbeeld geprefabriceerde bouwelementen. De derde schakel ten slotte is de bakfiets van het Luikse bedrijf Rayon9, dat gespecialiseerd is in emissievrij last mile-vervoer.

“De demonstratie toonde aan hoe gemakkelijk het is om pallets te lossen en op te halen aan de kade door Rayon9”, zegt Hélène Thiebaut, woordvoerster van de Autonome Haven van Luik. Een bijkomend element zou de multimodale logistiekketens in de toekomst nog transparanter kunnen maken, aangezien de Autonome Haven van Luik een stakeholder is in het Europese Smart Track for Waterway-project, dat tot doel heeft een beveiligd, gestandaardiseerd en interoperabel digitaal instrument te ontwikkelen voor het volgen van goederen in het synchromodale vervoer.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo