Anticiperen op de bedrijfsoverdracht voor maximale slaagkansen [Advertorial]

Een bedrijf verkopen doet u niet zomaar. Als u het bedrijf goed voorbereidt op die verkoop, maximaliseert u de waarde en verhoogt u uw kansen om de ideale overnemer te vinden in een zo kort mogelijke tijd.

In dit artikel gaan we dieper in op de redenen en het belang dat de bedrijfsleider moet hechten aan het voorbereiden van de verkoop van het bedrijf.

Waarom anticiperen?

Om te beginnen is het doel van de bedrijfsoverdracht de duurzaamheid garanderen door de juiste overnemer te vinden die het bedrijf verder kan uitbouwen.

Een bedrijf verkopen is een strategische operatie waar u niet onvoorbereid aan begint. Het is belangrijk dat u er goed over nadenkt en de verkoop een paar jaar op voorhand begint voor te bereiden. Dat verhoogt de kansen dat de juiste overnemer gevonden wordt in de best mogelijke omstandigheden voor de onderneming.

Maar voor deze voorbereiding zijn een aantal zaken nodig: een gedetailleerde analyse van de financiële, juridische, fiscale en wettelijke aspecten, maar ook van de relaties met klanten, leveranciers en concurrentie. Het is de bedoeling de werking van het bedrijf te verbeteren, zodat de fakkel met gemak doorgegeven kan worden aan de volgende bedrijfsleider.

De tijd nemen is niet voldoende, wat moet u nog doen? // Hoe anticipeert u?

We raden aan voorafgaand aan de overdracht een diagnose te stellen om op die manier een eerste gedetailleerde analyse van het bedrijf op te maken. De hulpmiddelen en de prestaties van het bedrijf worden onder de loep genomen. De ontwikkeling van de sector en de concurrentiële voordelen in verhouding tot de markt worden beschreven.

Deze diagnose wil een volledige blik op het bedrijf geven, zodat een aantal beslissingen genomen kunnen worden om prestaties te verbeteren, zoals de rentabiliteit optimaliseren, productieve herinvesteringen steunen, leningen heronderhandelen, de vraag naar bedrijfskapitaal en de geldelijke middelen beheren, de klantenportefeuille diversifiëren, vermijden dat het bedrijf afhankelijk wordt van een klein aantal leveranciers, enzovoort.

De verkoper kan proactief een Vendor Due Diligence uitvoeren in de aanloop naar de verkoop, zodat het bedrijf aantrekkelijker wordt voor de koper. Hij kan onregelmatigheden die aan het licht zijn gekomen in de rekeningen van het bedrijf, in orde brengen alvorens hij op zoek gaat naar een potentiële overnemer.

De houding van de verkoper

Een bedrijf leiden is geen onemanshow. Het is voor de overnemer een geruststelling te weten dat het bedrijf niet afhankelijk is van de bedrijfsleider, dat de onderneming draait op sleutelpersonen die elk hun plaats hebben binnen de structuur. Om een optimale overdracht te garanderen, geniet het ook de voorkeur dat de verkoper de overnemer begeleidt gedurende een bepaalde periode na de overdracht.

De overnemer betrekken bij die overdracht geeft de mogelijkheid een vertrouwensrelatie op te bouwen met de verschillende stakeholders (werknemers, klanten, leveranciers) en tijdens de overdrachtsfase te genieten van de ervaring van de verkoper.

Een bedrijf verkopen is een lang proces waar u goed over moet nadenken en dat u grondig moet voorbereiden. We raden aan u te omringen met een specialist ter zake, zodat u, de verkoper, op D-dag alle sleutels in handen heeft voor een geslaagde onderhandeling en overdracht en zodat de overnemer de kans heeft de tools over te nemen en het bedrijf in de best mogelijke omstandigheden verder uit te bouwen.

 

Lees alles over Intraco Consulting

video

Veiligheidssystemen inzetten op de werkvloer (tip Boplan) – Logistics.TV 36

Bij het inzetten van veiligheidssystemen op de werkplaats is het cruciaal dat de juiste systemen worden geïnstalleerd. Geen enkele situatie is immers dezelfde en een standaardoplossing bestaat niet. Om hierbij op zeker te spelen doorloopt Boplan samen met de klant de verschillende stappen die nodig zijn om de juiste keuzes te maken. Er wordt een […]

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo