Transport Jan Van den Acker: “Toevallig werden we specialist in koeltransport”

Transportbedrijf Jan Van den Acker werd begin jaren ’60 opgericht. Vandaag, zes decennia later, staat kleinzoon Tim aan het roer. Doorheen de jaren groeiden ze uit tot specialist in koeltransport. Een duurzame, jarenlange band met opdrachtgevers, bijzondere aandacht voor de medewerkers en een familiale sfeer zijn een constante in een sector die in volle verandering is. “Die troeven maximaal uitspelen, is onze wissel op de toekomst”, legt zaakvoerder Tim Van den Acker uit.

Toen grootvader Jan Van den Acker begin jaren zestig zijn bedrijf oprichtte, bestond zijn activiteit uit zowel transport als landbouw. Vrij snel nam transport de bovenhand, deemsterde de landbouwactiviteit weg en volgde een specialisatie in koeltransport. Tot vandaag, maar laten we niet op de feiten vooruit lopen. We treffen Tim Van den Acker (40), huidig zaakvoerder van het bedrijf en kleinzoon van oprichter Jan. Tussenin leidde Frans (65) – zoon van de oprichter – jarenlang het transportbedrijf. Inmiddels is hij met pensioen, maar nooit ver weg. “Doorheen de jaren kende onze zaak een evolutie op twee vlakken”, legt Tim Van den Acker uit. “Er is de activiteit die veranderde. De landbouwactiviteit verdween en er kwam een specialisatie van de aard van transport. Maar er was ook de groei die we kenden. Vandaag hebben we een vloot van 15 voertuigen, de ideale omvang wat mij betreft.”

Specialiteit: koeltransport

En dan is er de aard van het transport. “Je zou kunnen zeggen dat er een aantal mijlpalen zijn geweest”, legt de zaakvoerder uit. “Het moment dat mijn vader in 1982 in de zaak stapte, viel nagenoeg samen met het begin van onze distributie van levensmiddelen. Onze werking kreeg van dan af ook een behoorlijke internationale dimensie. Je trof onze voertuigen vrijwel overal in Europa aan, tot Griekenland toe. 2002 was ook een belangrijk jaar, aangezien we toen onze eerste koeltransport deden. Het groeide uit tot dé niche-activiteit, in volume uitgedrukt tot goed voor driekwart van onze business. Het overige vierde wordt ingenomen door het vervoer van gewone droge voeding. Van generalist evolueerden we tot een specialist.”

“Dat we net dit traject gevolgd hebben, is niet het gevolg van een bewuste keuze”, vervolgt Tim Van den Acker. “Eerder is dit het resultaat van de toevalligheid van onze opdrachtgevers. Zo was er initieel een distributiegroep die op een gegeven ogenblik door de Colruyt groep overgenomen werd. Het vers aanbod is toen fors uitgebreid, en wij stapten mee in dit verhaal. SPAR is onze belangrijkste distributie-klant, maar ook hier betreft 80% van de opdrachten die wij van hen krijgen koeltransport. Ook van DHL uit, een andere klant, werd in 2011 de vraag gesteld. Dit leidde ertoe dat we vandaag drie vrachtwagens hebben die uitsluitend voor hen rijden. De lading: folie die gebruikt wordt voor dubbele beglazing en aan een temperatuur van 5° vervoerd moet worden.”

Familiale sfeer

Leeftijd en ervaring hoeven niet altijd samen te vallen, Tim Van den Acker is er het levendigste bewijs van. “Gezien de familiale antecedenten mag ik wel zeggen letterlijk te zijn opgegroeid in de transportsector”, lacht hij. “Die passie is een constante. De drang ook om te streven naar die zo belangrijke klantentevredenheid. Maar je kan niet ontkennen dat er heel wat zaken gewijzigd zijn. De regelgeving die zonder meer complexer geworden is. Ook nog steeds verschillend van land tot land, ondanks het Europees gegeven.

“Te vaak plaatst men onze sector in een verkeerd daglicht. Automatisch heeft dat een weerslag op de aantrekkelijkheid van het beroep van chauffeur. Maar genoeg geklaagd (lacht). Daartegenover plaatsen wij een positieve, familiale sfeer. Ook dat is een reden waarom ik de overtuiging toegedaan ben dat de omvang van ons bedrijf perfect is. Een grotere vloot betekent meer chauffeurs, wat toch automatisch een gevolg heeft op de sfeer die er binnen de bedrijfsmuren hangt.”

Toekomst

Stabiliteit is het ordewoord van transportbedrijf Jan Van den Acker. “En dat moet het in de toekomst ook blijven”, benadrukt Tim Van den Acker. “We kunnen vandaag een vloot van 15 trucks inzetten, wat voldoende is om onze opdrachten te baas te kunnen. Een groot voordeel is dat ik zelf ook kan inspringen, wanneer dat nodig is. Zopas nog ben ik een tijdje de baan opgegaan om een zieke werknemer te vervangen. Verder groeien en de vloot uitbreiden betekent ook dat je moeilijker de controle behoudt. Grote aantallen hoeven voor mij niet. Maar die stabiliteit zie je ook in het feit dat we al vele jaren voor dezelfde opdrachtgevers rijden. Het zijn eigenlijk partners geworden.”

“Investeren in een degelijk personeelsbeleid is cruciaal om de continuïteit van een onderneming te waarborgen”, gaat Tim verder. “Verschillende van onze chauffeurs hebben er al zo’n 30 dienstjaren opzitten, toch een belangrijk teken aan de wand. Een toverformule om dit te bewerkstelligen is er niet, maar gebruik je gezond verstand is mijn grootste advies. Het begint natuurlijk met een correcte verloning. Als je met een apothekersweegschaal werkt en niet hoger dan de minima’s gaat, dan ga je al snel wrevel creëren. Dit vermijden wij dus. Het draait echter om meer dan geld. Respect voor je medewerkers hebben, betekent ook dat je ze laat werken in optimale werkomstandigheden.

“Dit vertaalt zich in de materiaalkeuze – Scania is ons huismerk. Per slot van rekening sluiten ze vele uren in hun voertuig. De manier waarop dit gebeurt is essentieel voor hun tevredenheid. Een duidelijke communicatie en inspraak is een ander instrument. Het is een samengaan van dit alles, dat onze aantrekkelijkheid als werkgever in de hand werkt. En dat is cruciaal om zich te handhaven op een arbeidsmarkt waar vraag en aanbod behoorlijk uit elkaar getrokken zijn.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo