Titan Cargo: Handle with (extra) care

Titan Cargo in de haven van Antwerpen is een jong en relatief klein bedrijf dat gespecialiseerd is in breakbulk en buitenmaatse ladingen. Een jaar of zes geleden werd het ook in een niche actief: het wereldwijd verschepen van luxewagens, wat een zeer delicate behandeling vraagt. Door mond-tot-mondreclame ontpopte het bedrijf van Peter Huybrechts zich tot één van de marktleiders in Europa. Bovendien is het bedrijf zopas nog uitgebreid.

Deze atypische vorm van logistiek ontwikkelde zich bij Titan Cargo eerder toevallig. “Wij zijn gespecialiseerd in ‘oversized’ en uitzonderlijke cargo. Een Pakistaanse klant vroeg ons om een wagen naar Angola te versturen. Een tijdje later vroeg hij een kopie van de douanedocumenten. Die mailden we onmiddellijk door. Hij was zo verwonderd dat het zo snel ging – meestal moest hij dagen wachten en herinneringsmails sturen – dat hij ons beloofde om Titan bij zijn klanten aan te prijzen. Dat deed hij ook: in 2016 moesten we verschillende Bentley’s en Land Rovers verschepen. En toen ging het snel: onze dienstverlening viel in de smaak en we wonnen – enkel door aanbevelingen – steeds meer klanten”, vertelt Peter Huybrechts, die Titan Cargo in 2014 oprichtte.

Supercars

“Omdat de vraag groeide begonnen we in 2017 met het professionaliseren van deze activiteit en reserveerden we hiervoor de helft van ons magazijn. Sinds 2019 wordt dat magazijn nog enkel en alleen gebruikt voor de tussentijdse opslag van luxewagens en ‘supercars’ zoals Ferrari’s, Bugatti’s, Maybachs en Rolls-Royces. Inmiddels verschepen we zo’n 4.000 à 5.000 auto’s per jaar”, legt hij uit.

De meeste van deze auto’s vertrekken per schip naar wereldwijde bestemmingen. Uitzonderlijk gebeurt dat per vliegtuig als het snel moet gaan en (flink) wat meer mag kosten. Soms gaat het om series tot 500 à 600 exemplaren – bijvoorbeeld wanneer een nieuw model gelanceerd wordt – of soms zijn het één of twee stuks. Een deel van de auto’s wordt aan boord van een schip gereden (ro-ro) maar meestal worden ze in een container geladen. “Dat is pas echt specialistenwerk”, zegt Huybrechts.

Niet voor particulieren

Het merendeel van de wagens is gloednieuw, al zitten er soms pareltjes van oldtimers tussen. “We werken bijna altijd voor automerken, traders en ‘boutique’- winkels, zelden voor particulieren. Eén auto voor één persoon verzenden vraagt eigenlijk te veel administratie. Af en toe doen we het toch, bijvoorbeeld omdat het om een kennis van een klant gaat. Dat hoort bij een exclusieve dienstverlening”, zegt Huybrechts nog.

In het magazijn kunnen tot 50 auto’s netjes gestald worden. “Zeker de wagens met een grote waarde worden er tijdelijk bewaard tot ze in een container worden gestouwd. De loods is superbeveiligd en uitgerust met speciale sloten, camera’s en aparte security-uitrustingen”, klinkt het tot slot.

Nog meer plaats voor auto’s

Titan Cargo breidt het terrein voor zijn autoactiviteiten nog uit. De capaciteit voor de opslag van wagens bij logistieke partner Wijnhaardnatie wordt zo goed als verdubbeld naar zo’n 5.000 m² en zal plaats bieden aan zo’n 150 voertuigen. Ondanks de uitdagingen in de globale automarkt blijven de autovolumes bij Titan Cargo immers nog toenemen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo