DP World ontvangt eindelijk eerste onderdelen nieuwe stapelkranen uit Oekraïne

Terminaloperator DP World neemt de eerste onderdelen in ontvangst van een reeks nieuwe automatische stapelkranen (ASC) voor de terminal op Kaai 1700 in de Waaslandhaven. Met een maand vertraging, want bepaalde stukken zaten vast in het door oorlog geteisterde Oekraïne. In totaal worden er de komende jaren 17 ASC-modules bijgebouwd. 

Er werd gevreesd dat de levering van de kraanonderdelen, die uit Oekraïne en Polen komen, zware vertraging zou oplopen omwille van de oorlog. Maar ze zijn uiteindelijk slechts 4 weken later dan voorzien over de grens met Polen geraakt. De eerste stukken zijn nu per vrachtwagen op hun eindbestemming op de Antwerpse terminal van DP World aangekomen. Een team van leverancier Konecranes en onderaannemer Adamans zullen de onderdelen de komende weken monteren op de site van containerterminal Antwerp Gateway, de oplevering is voor na de zomer. De kraanpoten uit Polen werden vandaag geleverd. Andere stukken zoals de Oekraïense ‘bogies’ (spoorwielen, red.) en Finse E-containers met de elektronische uitrusting van de kranen, worden de komende dagen geleverd.

Automated Stacking Cranes (ASC’s) zijn onbemande kranen op rails die containers volautomatisch stockeren of afhalen in de stack yards. In Antwerpen gaan ze de klassieke, door straddle carriers bediende stacks op de terminal vervangen en bieden ze heel wat voordelen op het vlak van containercapaciteit en milieuvriendelijkheid. De ASC’s stapelen containers tot 6 hoog, waar straddle carriers maar tot 3 hoog kunnen. Antwerp Gateway is momenteel de enige terminal in de haven van Antwerpen die met de volledig automatische, geëlektrificeerde kranen werkt. Dit levert een capaciteitswinst van 30 % op tegenover een klassieke straddle carrier yard.  De nieuwe ASC-modules maken dan ook deel uit van een uitbreidingsplan waarbij DP World tegen 2026 bijna 200 miljoen euro investeert om de capaciteit van Antwerp Gateway met een derde op te drijven tot 3,4 miljoen TEU. De automatische stapelkranen werken op de 100 % groene stroom die Antwerp Gateway grotendeels lokaal produceert. Dankzij onder meer deze technologie kon de terminal zijn CO2-uitstoot per containerbeweging de afgelopen 10 jaar met 51% terugdringen.

Naast ASC-modules wordt er de komende jaren nog meer geïnvesteerd in nieuw materieel zoals hybride straddle carriers, een tweede railkraan en 4 scheepskranen. Voorts investeert DP World Antwerp onder meer in digitale toepassingen en verdere automatisering.

 

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo