MAN laat ANITA voor zichzelf zorgen in een terminal in Ulm

Het onderzoeksproject ‘ANITA is op 1 juli 2020 van start gegaan met als doel de afhandeling tussen vervoerswijzen te automatiseren. MAN Truck & Bus en zijn partners maken een positieve tussen-tijdse balans op voor het gebruik van zelfrijdende vrachtwagens op een testcircuit. De volgende stap is een reeks praktijk- en ontwikkelingsritten in het container-depot van DB Intermodal Services en de DUSS-terminal (Deut-sche Umschlaggesellschaft Schiene-Straße mbH) in Ulm-Dornstadt.

Het doel van ANITA is autonome vrachtwagens in te zetten om de processen die gepaard gaan met het overzetten van containers van de weg naar het spoor te stabiliseren. “Zo kunnen in de toekomst meer goederen via gecombineerd transport worden vervoerd. Daartoe zal MAN de elektronische zintuigen van de autonome vrachtwagen de komende maanden aanscherpen in een reële gebruiksomgeving, zodat hij de omgeving kan waarnemen, kan reageren en plannen als een echte chauffeur”, aldus aldus dr. Frederik Zohm, verantwoordelijk bij MAN Truck & Bus voor onderzoek en ontwikkeling. “De basisautomatiseringstechnologie voor ANITA is klaar. Om die te verfijnen, gaan we nu rechtstreeks de vergelijking maken met de praktijk. Zo kunnen we het systeem verder ontwikkelen met het oog op operationele betrouwbaarheid en toegevoegde waarde voor de toekomstige gebruiker. We streven die aanpak consequent na om vanaf het einde van het decennium autonome vrachtwagens voor terminalverkeer te kunnen aanbieden als serietechnologie.”
De partners zijn van plan een jaar lang testritten te maken om het autonome prototype zo vaak mogelijk met de werkelijkheid in aanraking te laten komen. Er rijdt altijd een veiligheidschauffeur mee om indien nodig in te grijpen. Frederik Zohm geeft uitleg: “De intensieve testritten komen niet alleen de verdere ontwikkeling van de autonome vrachtwagen ten goede, maar ook de voorbereiding van de terminals voor de integratie van de nieuwe technologie. Opdat de autonome vrachtwagen zijn transporttaak voor containerbehandeling kan uitvoeren, moet hij kunnen communiceren met de infrastructuur van het depot en de terminal. Daartoe hebben de wetenschappers van de Fresenius University of Applied Sciences in de eerste fase van het project de bestaande processen, procedures en gedragingen van mensen en machines ter plaatse geanalyseerd en omgezet in een digitale reeks regels. De Contract Specification Language (CSL) van Deon Digital dient als gemeenschappelijke taal voor de communicatie tussen alle betrokken systemen. Het resultaat is een compleet missieplanningssysteem dat zowel het voertuig als de IT-systemen van DBIS Depot en DUSS Terminal verbindt.”

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo