De Belgische vrachtwagenmarkt op zijn kop

Halverwege het jaar houdt de Belgische vrachtwagenmarkt vrij goed stand in deze periode van langere levertijden en economische onzekerheid. De beperkingen waarmee de verschillende fabrieken te kampen hebben, leiden echter tot soms verrassende veranderingen in de resultaten van de verschillende merken.

In de eerste zes maanden van 2022 werden in ons land 4351 vrachtwagens geregistreerd. Dit is vier eenheden minder dan in 2021. De verschillende marktsegmenten gedragen zich volgens de volgende logica: de lichtste voertuigen (3,5 tot 6 ton) vertonen een verlies van meer dan 41%, terwijl de trekkers met 18,7% toenemen. Tussen de twee uitersten is de curve lineair: -31% voor vrachtwagens van 6 tot 16 ton en -11,2% voor vrachtwagens van meer dan 16 ton.

Deze cijfers worden uiteraard meer beïnvloed door de productie- (en afwerkings-)capaciteit van de fabrieken dan door de sterkte van de orderportefeuilles. Dit wordt bevestigd door een nadere beschouwing van de resultaten van de verschillende merken. De grote winnaar is Volvo Trucks, dat er in zes maanden in slaagde het aantal inschrijvingen te verhogen van 693 tot 1097 eenheden en zijn totale marktaandeel zag stijgen van 15,9 tot 25,2%. Binnen dezelfde groep doet Renault Trucks het ook goed, met bijvoorbeeld een stijging van het marktaandeel van vier punten bij de trekkers. Ook DAF kreeg er 250 inschrijvingen bij, maar met een meer contrastrijke balans tussen de zware reeksen die in Eindhoven worden geproduceerd (+ 298 eenheden bij de trekkers) en de lichte reeksen die bij Leyland in Engeland worden geproduceerd, waarvan de cijfers dalen.

Op één uitzondering na zijn alle andere fabrikanten gedaald, hetgeen betekent dat de kloof tussen de twee leiders (Volvo en DAF) en de derde (Mercedes-Benz)… 9,8 punten marktaandeel bedraagt. De industriële groep die het meest te lijden heeft onder de situatie is Traton, met een verlies van 478 eenheden, waarvan 355 voor MAN en 123 voor Scania. Ook bij Iveco is er een sterke achteruitgang (-144 eenheden in totaal).

Er is één onverwachte winnaar: Ford Trucks, waarvan de fabrieken nog steeds in staat zijn binnen zes maanden te leveren en dat daarvan profiteert om voertuigen te plaatsen in verschillende grote Belgische wagenparken zoals Snel, Vuylsteke en De Rudder. De Turkse fabrikant heeft dit jaar al 130 voertuigen ingeschreven en zijn marktaandeel bedraagt 4,8% voor de eerste zes maanden van het jaar. Dit is het niveau waar Nathalie Noyens (Managing Director van Ford Trucks Belgium) na vijf jaar op hoopte. Alleen al in juni behaalde Ford Trucks België een marktaandeel van 7,6%, vóór Iveco en MAN.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo