Renault Trucks E-Tech: elektrische transitie op verschillende niveaus

Renault Trucks is een van de constructeurs met het ruimste aanbod aan elektrische vrachtwagens. Het E-Tech-gamma neemt almaar grotere proporties aan, terwijl de verkoop in stijgende lijn zit. Dit heeft zowel een impact op de organisatie van de productiesites, als op het verkoopproces.

In 2021 gingen er 249 elektrische vrachtwagens over de toonbank bij Renault Trucks en waren er 613 bijkomende voertuigen in bestelling. De Franse fabrikant is ervan overtuigd dat hij goed op weg is om zijn doelstellingen te halen: tegen 2030 moeten elektrische vrachtwagens goed zijn voor 50% van de verkoop, en tien jaar later moet 100% van de verkoop worden gerealiseerd met voertuigen die niet afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen.

Elektrisch gamma neemt steeds grotere vormen aan

Met de Master E-Tech voor lichtere missies en verschillende varianten van de D en D Wide E-Tech, biedt Renault Trucks nu al elektrische voertuigen aan in het bereik van 3,1 tot 26 ton. Dit aanbod werd onlangs nog uitgebreid met een 4×2-versie van de D Wide van 19 ton, speciaal ontworpen voor distributieopdrachten onder gecontroleerde temperatuur. Als optie kan de gebruiker kiezen voor Fridge-Connection, waarbij de batterijen van het voertuig de nodige energie kunnen leveren voor de koelgroep.

Voor de huisvuilophaling biedt Renault Trucks ook een LEC-cabine aan (Low Entry Cab). Deze nieuwkomer werd volledig intern ontworpen in samenwerking met Estepe (we herinneren ons nog de voertuigen met cabine van Ponticelli, die onder meer door Bruxelles Propreté werden gebruikt).

Vanaf 2023 zal het elektrische gamma worden uitgebreid met elektrische versies van de T en van de C, waarmee Renault Trucks op enkele maanden na het voorbeeld zal volgen van Volvo Trucks. Van zodra deze uitbreiding een feit is, zal Renault Trucks het grootste gamma elektrische voertuigen van de markt hebben. Bovendien zal een nieuwe generatie batterijen (die nu al gebruikt wordt voor de Volvo FM, FH en FMX Electric) voor een nog grotere aantrekkingskracht van het E-Tech-gamma zorgen omdat de autonomie (met hetzelfde gewicht aan batterijen) met 15 tot 20% zal toenemen. E-Tech heeft de wind in de zeilen met andere woorden en dat is duidelijk merkbaar in de fabriek in Blainville. Het is in deze productiesite dat alle modellen van het D- en D Wide-gamma van Renault Trucks worden geassembleerd, samen met de FL en FE van Volvo Trucks. Daarnaast is Blainville ook verantwoordelijk voor de productie van de elektrische uitvoeringen van de middelgrote trucks van beide merken. Het geheel is goed voor 90 voertuigen per dag, maar dit aantal kan worden opgedreven naar 110 eenheden per dag.

De assemblage van een elektrische vrachtwagen gaat evenwel gepaard met enkele specifieke uitdagingen. Het productieproces is totaal niet vergelijkbaar met dat van een vrachtwagen met verbrandingsmotor. In Blainville wordt het voertuig eerst volledig gemonteerd en pas daarna wordt de elektrische aandrijflijn toegevoegd.

Nadat de Renault D E-Tech van de lopende band komt, wordt hij naar een ander gedeelte van de fabriek gebracht dat speciaal is uitgerust (en groot genoeg is) voor de montage van de batterijen. Vervolgens worden de elektrische onderdelen onder spanning gezet. Oorspronkelijk ging het over twee vrachtwagens per dag, maar het tempo is ondertussen opgevoerd. In maart ging het al over vijf voertuigen per dag en tegen het einde van dit jaar moeten dat er negen worden. Dit komt overeen met 10% van de totale productiecapaciteit van de fabriek in Normandië.

Verkoop met totaal vernieuwde aanpak

De elektrische vrachtwagen is al een revolutie op zich, maar de manier van verkopen mag ook revolutionair worden genoemd. Net als bij de concurrentie heeft ook Renault Trucks gekozen voor een strategie die inspeelt op de verwachtingen van de klanten, maar in dezelfde beweging wordt aangetoond in welke mate de relatie tussen de constructeur en de klant fundamenteel zal veranderen. Het begint met een soort van consultatieronde op maat om te bepalen of de elektrische vrachtwagen de beste oplossing is voor de klant. In dit stadium spreken we nog altijd over een theoretische benadering.

Pas in een tweede fase wordt er gekeken naar de CO2-besparing, de haalbaarheid van de trajecten met een elektrische vrachtwagen en de gewenste oplaadinfrastructuur om de toekomstige elektrische vloot van stroom te voorzien. Zo beschikt Renault Trucks over een autonomiesimulator die rekening houdt met de kenmerken van de vrachtwagen, de beladingsgraad die verandert naarmate de rit vordert en de topografie. Het resultaat toont duidelijk hoeveel marge er nog overblijft aan het einde van de rit (bijvoorbeeld in het geval van een onvoorziene omleiding).

Valt de diagnose positief uit (en wil de klant ook verder gaan), dan zal Renault Trucks een totaaloplossing aanbieden met een voertuig dat het beste kan inspelen op het gebruiksprofiel, een financieringsvoorstel en een onderhoudscontract. De truckfabrikant voorziet ook een begeleider om de beschikbare subsidies aan te vragen. Het is ook in dit stadium dat de klant over een testvoertuig kan beschikken.

Als het uiteindelijk tot een bestelling komt, blijft het merk de klant bijstaan met een opleiding van de chauffeurs, de opvolging van de voertuigdata en de noodzakelijke updates. Zoals het er nu naar uitziet, zal het verkoopproces een stuk langer duren in vergelijking met de huidige situatie. De klant zal ook veel afhankelijker zijn van de constructeur.

De concessiehouders zullen op hun beurt het E-Tech-label moeten behalen om het elektrische gamma te mogen verkopen en onderhouden. Dit zal gepaard gaan met aanpassingen aan de werkplaats (de veiligheidszone rond een elektrische vrachtwagen is veel groter dan bij een klassieke vrachtwagen), laadpalen, nieuwe competenties, personeel dat specifiek is opgeleid voor de E-Tech-activiteiten, maar ook het vermogen om nieuwe werkmethodes aan te nemen.

Het toekomstige ‘zware’ E-Tech-gamma

In vergelijking met de D en D Wide, zullen de toekomstige T en C E-Tech met twee of drie elektromotoren worden uitgerust. Met de derde motor kan het nominale vermogen oplopen tot 490 kW. De Renault Trucks T en C E-Tech zullen over twee tot zes lithium-ion-batterijpacks van telkens 90 kW beschikken. Deze batterijen kunnen in 9,5 uur volledig worden opgeladen met wisselstroom (AC) tot 43 kW of in 150 minuten met gelijkstroom (DC) tot 250 kW. De T E-Tech met zes batterijpacks haalt volgens Renault Trucks een rijbereik tot 300 km, zonder tussentijds op te laden.

Lees alles over Renault Trucks

Renault Trucks

video

Xwift (Samen Sterk) – Transport & VAN.TV 64 (Kanaal Z – maart 2024)

Xwift werd opgericht in 2007 en is vandaag een van de sterkst groeiende transportbedrijven van België. Oprichter Pieter Denys en zijn medewerkers verdienden hun sporen in het nationaal en internationaal sneltransport, “just in time” alsook dedicated en gepersonaliseerd vervoer, maar de laatste jaren zet het bedrijf ook in op diversificatie. Overnames van Demolans Logistics, Transport […]

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo