Featured Video Play Icon

[VIDEO] 22 nieuwe wissels brengen Brusselse spoorcorridor stap dichterbij

De spoorlijn 26B, een cruciale Brusselse link voor het spoorgoederenvervoer tussen Antwerpen en Frankrijk, krijgt langzaamaan vorm. Infrabel werkt momenteel de aanleg af van 250 meter nieuwe sporen en liefst 22 nieuwe wissels bij het station Schaarbeek-Vorming.

Spoorgoederenvervoer in de Brusselse regio komt met een aantal uitdagingen. Zo zijn goederentreinen uitgesloten van de ondergrondse Noord-Zuidverbinding. Goederentreinen die vanuit Antwerpen naar Henegouwen en Frankrijk sporen, hebben de keuze tussen een westelijke en oostelijke route. Lijn 26 B maakt deel uit van dit oostelijke traject.

Spoornetbeheerder Infrabel realiseert op dit traject de grootste wisselvernieuwing van de laatste jaren. Bij de vertakking ‘Carwash’ (genoemd naar de wasinstallatie voor treinen vlakbij) worden 22 nieuwe wissels geplaatst die steviger en onderhoudsvriendelijker zijn dan de vorige. De oude waren aan vervanging toe. Daarnaast worden ook 16 km aan seininrichtingskabels vernieuwd, ​ 5 nieuwe seinen, een 40-tal treindetectietoestellen en 10 verdeelkasten geplaatst. Daarnaast wordt ook 6 km bovenleiding vernieuwd. Prijskaartje: 10 miljoen euro. Daarmee zal de renovatie van het tracé volgens Infrabel halfweg zijn.

De werken aan de lijn 26B zijn al sinds 2020 bezig. Bedoeling is om op termijn de bottlenecks tussen het goederen- en reizigersvervoer in de Schaarbeekse regio op te heffen. Daartoe is nog eens 20 miljoen euro nodig. Wanneer de werken voltooid zijn, hangt af van de investeringen die kunnen worden gedaan in het kader van de meerjarenbegroting 2023-2032 van de spoornetbeheerder. Wil mobiliteitsminister Georges Gilkinet zijn ambitie waarmaken om het aandeel van het spoor in het goederenvervoer te verdubbelen (van 8 naar 15 procent), dan is de voltooiing van lijn 26B daarin een cruciale schakel. Volges Le Soir passeren er dagelijks gemiddeld 195 goederentreinen via Schaarbeek.

Lijn 26 B vervangt de vroegere lijn 26A, die parallel liep langs het kanaal. Deze lijn lag echter op een terrein van 40 hectare dat van Schaarbeek-Vorming is afgesplitst en ondergebracht in de NV Fonds voor de Spoorinfrastructuur. Over de invulling van deze terreinen is nog geen duidelijkheid, al lopen er  sinds deze somer opnieuw onderhandelingen tussen het Fonds en de Brusselse ontwikkelaar Citydev om er een multimodale site te bouwen die aansluit bij de Brusselse haven.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo