‘Nieuwe Zijderoute’ maakt comeback op kousenvoeten door havencongestie

De transportvolumes op weg- en railroutes tussen Europa en Centraal-Azië piekten in de afgelopen maand, blijkt uit een studie van het vakblad The Loadstar. Belangrijkste reden: de aanhoudende congestie en vertraging in het zeevervoer doet shippers uitkijken naar alternatieven. 

De ‘Nieuwe Zijderoute’ mag dan op scepsis kunnen rekenen van verschillende experts, feit is wel dat de trafieken op de route de laatste weken aan een stevige remonte bezig zijn. Volgens de China State Railway Group reden er in juli 1.517 treinen over de Zijderoute, een stijging van 11% jaar-op-jaar en een volumestijging van 12% tot 149.000 TEU. Het totale volume voor de eerste zeven maanden steeg echter slechts met 4% tot 869.000 TEU, waarmee de groeivertraging die begon met de Russische invasie in Oekraïne, wordt voortgezet. Spooroperatoren krijgen steeds vaker vragen voor containervervoer over het spoor, omdat het geduld van de shippers met de aanhoudende congestie in het zeevervoer begint op te raken. Niet dat het op het spoor allemaal rozengeur en maneschijn is: ook hier zorgen ongevallen voor vertragingen, maar die vallen meestal kleiner uit dan die op de maritieme route.

Het Oekraïens-Russische conflict zorgt volgens The Loadstar vooral voor een extra opleving van de zuidelijke China-routes, nu transport via Rusland en Wit-Rusland problematisch geworden is. Opvallend is ook de opkomst van de combinatie van rail- en wegtransport in de regio, een oplossing die qua transittijden (ongeveer 25 dagen) kan wedijveren met het maritieme transport.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo