Onveiligheid intermodaal transport neemt toe

Het totale volume intermodaal transport is tussen 2009 en 2021 met meer dan 50 % gestegen. Echter merkt transportbeveiliging specialist Imbema dat deze explosieve groei van het intermodale vervoer gepaard gaat met een toename van de onveiligheid.

Imbema is een onderzoek gestart naar criminaliteit in het intermodaal transport. Waar terminals zwaar bewaakt worden, is met name de treinreis zelf nu het zwakke punt, na het moment dat een vervoerder zijn trailers op de trein ziet vertrekken. Want treinen staan onderweg vaak uren stil op donkere en niet of matig bewaakte plaatsen. Transporteurs zelf zijn de tweede zwakke schakel. In veel gevallen lossen transporteurs in het intermodaal transport problemen op met gecertificeerde chauffeurs, die volgens een strak protocol met beveiligde trailers, via beveiligde parkings naar hun bestemming reizen. “Daarnaast staan de uitgeknepen ritprijzen en kortlopende contracten maatregelen in de weg. De financiële positie van sommige transporteurs maakt ze gevoelig voor criminele invloeden. Voor de verladers is het vaak een kwestie van doorrekenen wat het minste kost: beveiligen of je verlies nemen en doorschuiven in de keten. Nochtand merken transporteurs in het high value transport dat beveiliging echt helpt. Criminelen laten een container of trailer die goed beveiligd is eerder staan”, stelt Manolo de la Fuente, Sales Manager SBS bij Imbema.

“Achter de meeste misdrijven zit de internationale georganiseerde misdaad”, zegt de la Fuente. “Er zijn twee factoren die criminelen in de kaart spelen. Ten eerste houden de meeste transportbedrijven zich bezig met schadebeperking en niet met misdaadbestrijding. En door het internationale karakter van de operaties blijven transportcriminelen onder de radar van de opsporingsinstanties.” Volgens hem ontbreekt een integrale Europese aanpak: “Landelijk zijn er veel initiatieven om criminaliteit in intermodaal transport tegen te gaan, maar het is een lappendeken. Zolang de transportbranche zelf niet transparanter is over wat er tijdens de reis gebeurt, zal er ook geen integrale aanpak komen.”

Intussen heerst er bij veel transporteurs een gevoel van machteloosheid. “Ze doen vaak niet eens meer aangifte. Bij (grote) verladers zien we veel meer een dualistische benadering. Zij doen enerzijds aan preventie maar wegen de kosten daarvan zorgvuldig af tegen eventuele verliezen. Dit ook omdat een belangrijk deel van die verlieskosten niet bij de verlader, maar bij de vervoerder en indirect bij de samenleving op het bordje komt”, aldus de la Fuente.

Imbema heeft een whitepaper gepubliceerd met tips en vier praktijkvoorbeelden, waarbij duidelijk wordt wat je kunt doen om criminaliteit in intermodaal transport te voorkomen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo