CMB.Tech kan 20 Dual Fuel trucks per maand produceren

Gisteren heeft CMB.Tech de werkplaats ingehuldigd waar de dual fuel trucks die op waterstof en diesel rijden zullen worden geproduceerd. De Antwerpse groep heeft al bestellingen geplaatst om 200 van deze trekkers op basis van de Ford F-Max te kunnen produceren. De eerste voertuigen zullen in maart 2023 aan klanten worden geleverd, zodra de laatste homologatieformaliteiten zijn afgerond.

De eerste exemplaren van de CMB.Tech truck geven hun gebruikers volledige voldoening, zoals Luc Haesaerts (Haesaerts Intermodal, Altrea Group) getuigt: “De instellingen zijn in de loop der tijd verfijnd, en we hebben nu een verhouding van 80/20 tussen waterstof en diesel. Bovendien heeft de motor een uitstekende tractie, ik zou zelfs zeggen beter dan een dieselwagen. Aangezien ik er zelf mee heb gereden, kan ik ook zeggen dat het overschakelen van de ene op de andere brandstof, zelfs met een toestel van 44 ton en op een heuvel, bijzonder soepel verloopt.” Haesaerts Intermodal test zelfs met succes HVO als tweede brandstof, waardoor de CO2-uitstoot met 98% daalt.

Haesaerts Intermodal is een van de twee klanten die deze nieuwe, in België ontwikkelde technologie hebben ervaren. Het was dan ook logisch dat zijn tweede CMB Tech vrachtwagen aanwezig was bij de opening van de CMB.Tech werkplaats in Antwerpen. De andere vrachtwagen was van Van Moer Logistics, die een order plaatste voor tien vrachtwagens. Deze orders gaven CMB.Tech genoeg vertrouwen om de stap naar het semi-industriële stadium te zetten. Zoals CTO Roy Campe verklaarde, koopt CMB.Tech een aantal onderdelen voor de ombouw van de originele F-Max, zoals het injectiesysteem voor de waterstoftanks, en is er een bestelling geplaatst voor 1.200 van deze tanks, waardoor het bedrijf 200 vrachtwagens kan produceren met een snelheid van 20 per maand. Dit kan de kostprijs van het voertuig aanzienlijk verlagen, aangezien CMB.Tech nu de grootste klant is van de tankleverancier.

Het Antwerpse bedrijf ontwikkelde de software, de elektrische kast met de elektronische besturingseenheid en het frame waarop de zes tanks van 5 kg achter de cabine zijn gemonteerd. Deze tanks slaan waterstofgas op bij een druk van 350 bar, terwijl de waterstof aan de motor wordt geleverd bij een druk van 7 bar. Het extra gewicht van het waterstofsysteem is beperkt tot 950 kg.

Naast de productie en verkoop van deze trucks wil CBM.Tech mini-ecosystemen creëren rond waterstof in de belangrijkste havens. In Antwerpen exploiteert het bedrijf een tankstation dat zowel schepen (die CMB.Tech zelf ontwikkelt) als wegvoertuigen kan bedienen. Andere soortgelijke projecten zouden dus elders in de wereld volgens hetzelfde model kunnen worden opgezet.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo