Dubail Recycling, kampioen van de modal shift in Wallonië

In 2022 reikte DTIM (Direction du Transport et de l’Intermodalité, een afdeling van de Service Public de Wallonie) haar jaarlijkse prijs uit aan het bedrijf Dubail Recycling, dat erin geslaagd is aanzienlijke hoeveelheden goederen van de weg naar de waterweg over te hevelen.

Dubail Recycling is een familiebedrijf dat actief is in de sloop en recycling van ferro- en non-ferrometalen. Een groot deel van zijn grondstoffen is afkomstig van afgedankte voertuigen. Elk jaar worden 65.000 auto’s uit elkaar gehaald en gerecycleerd.

Tot 2020 was Dubail Recycling gevestigd in Bouge, waar zijn exploitatievergunning niet zou worden verlengd. De Autonome Haven van Namen beschikte niet over de nodige ruimte, maar Pascal Dubail vond toch een geschikte locatie langs de Maas, net onder het beroemde viaduct van Beez. Op dit vier hectare grote terrein werd tien miljoen euro geïnvesteerd om een nieuwe grondplaat aan te leggen waarop crushers en scharen werden geïnstalleerd, evenals een kade van 110 meter.

Pascal Dubail legt uit: “Veel van onze klanten in de staalindustrie maken intensief gebruik van de waterwegen, maar in Bouge waren we voor 100% aangewezen op vervoer over de weg. In 2016 creëerden we overigens ons eigen transportbedrijf TDRB, met een tiental vrachtwagens.”

“Vandaag gebruiken we deze vloot nog steeds om afgedankte auto’s op te halen binnen een straal van 150 kilometer rond Namen, maar bijna alle uitgaande stromen gaan over het water richting klanten. We kochten via ons transportbedrijf zelfs ons eerste, 105 meter lange binnenvaartschip van 1.910 ton. Met dit schip kunnen wij onze afspraken met onze klanten beter nakomen, aangezien we steeds meer moeite hadden om schepen te vinden voor het vervoer van onze goederen.”

Qua tonnenmaat gaat het om 25.000 ton in 2020, 46.000 ton in 2021 en reeds 50.000 ton in 2022. Dit is uitstekend nieuws voor het milieu, want het betekent 17.000 tot 20.000 minder vrachtwagens, maar ook voor de financiën van het bedrijf. “Grofweg bespaart de waterweg ons een derde van de transportkosten, maar dat is niet de enige winst die we hebben geboekt: het laden gaat ook veel sneller, omdat het ons slechts vier uur kost om een binnenschip van 1.500 ton met twee kranen te laden, terwijl het veel langer duurt om meer dan 60 vrachtwagens te laden. Administratief is het ook veel eenvoudiger.”

Een nieuw multimodaal platform

Maar daar eindigt het verhaal niet. “Andere bedrijven die zagen dat we een kade hadden, vroegen ons of ze daar goederen konden laden of lossen”, vertelt Pascal Dubail. “Dat zijn we gaan doen en ook hier boeken we succes met kunstmestvrachten. Dat was voor ons aanleiding om te overwegen een compleet multimodaal logistiek platform te installeren pal naast ons sorteercentrum, waar de scheepswerf Meuse et Sambre tot 2020 cruiseschepen bouwde.”

Het platform zal, naar verluidt, anderhalve hectare beslaan, met een kadeverlenging van 120 meter. Dit moet veel meer verkeer aantrekken dan de 50.000 ton die momenteel over de Maas wordt vervoerd naar de site, die gemakkelijk bereikbaar is via de weg, en Dubail Recycling een extra bron van inkomsten bieden.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo