De Commissie stelt voor de minimumleeftijd voor het C/CE rijbewijs te verlagen

Om het tekort aan vrachtwagenchauffeurs aan te pakken, stelt de Europese Commissie voor de minimumleeftijd voor het besturen van een vrachtwagen in Europa te verlagen. De IRU juicht deze maatregel toe.

Er is momenteel geen uniformiteit in de manier waarop de lidstaten de verwerving van het C/CE-rijbewijs organiseren. Waar de minimumleeftijd 21 jaar is, zijn er aanwijzingen dat de kloof tussen het einde van het voortgezet onderwijs en het moment waarop men een vrachtwagen mag besturen (en dus in de sector mag werken) een belemmering vormt voor de aanwerving van jonge chauffeurs. De Commissie heeft gisteren een voorstel gepubliceerd voor een herziening van de rijbewijsrichtlijn waarbij voor alle landen een minimumleeftijd van 18 jaar wordt ingevoerd. De Commissie heeft ook aanbevolen 17-jarigen toe te staan hun opleiding te beginnen door ervaren chauffeurs te begeleiden. “Dit is een belangrijke positieve stap, waar de wegvervoersector al lang om vraagt”, aldus Raluca Marian, IRU-directeur Belangenbehartiging bij de Europese Unie, die echter betreurt dat dezelfde maatregel niet wordt voorgesteld voor het personenvervoer.

Daarnaast voorziet het voorstel van de Commissie in andere belangrijke wijzigingen voor alle rijbewijzen:

  • een digitaal rijbewijs dat onbeperkt geldig is in de hele EU
  • een proefperiode van twee jaar voor alle jonge bestuurders, met nultolerantie voor rijden onder invloed
  • aanpassing van de rijopleiding om rekening te houden met nieuwe soorten zwakke gebruikers en nieuwe rijhulpsystemen.

 

Er zijn ook maatregelen gepland om buitenlandse overtreders beter op te sporen: de handhavingsinstanties zouden toegang krijgen tot alle nationale rijbewijsregisters om het risico van straffeloosheid te verminderen. Van recidivisten en zware overtreders kan ook het rijbewijs worden ingetrokken door andere landen dan hun eigen land, met onmiddellijke ingang in de hele EU.

De voorgestelde herziening zal nu worden voorgelegd aan het Parlement en vervolgens aan de Europese Raad.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo