Quantron presenteert zijn waterstoftruck

Het was nog een prototype op de IAA-transportbeurs in Hannover: Quantron onthulde vorige week op zijn Q-Days 2023 evenement zijn toekomstige waterstoftruck. De Quantron QHM FCEV Aero is gebaseerd op een MAN TGX en belooft een actieradius van 700 kilometer.

Uiterlijk onderscheidt de QHM FCEV Aero zich van zijn donorvoertuig door een volledig nieuw ontworpen voorkant. Niet alleen is het radiatorrooster vervangen, maar ook zijn verschillende elementen herwerkt om de luchtpenetratiecoëfficiënt te verbeteren, te beginnen met nieuwe deflectoren in de bovenhoek van de cabine. Volgens Quantron verbetert dit de aerodynamische efficiëntie met… 20 %. MAN ingenieurs zullen dit waarderen.

Mechanisch maakt het voertuig gebruik van twee brandstofcellen van 120 kW elk, geleverd door de Canadese specialist Ballard, die ook aandeelhouder van Quantron is geworden. Maar waar Quantron zich onderscheidt van wat andere fabrikanten tot nu toe hebben laten zien, is de plaatsing van de waterstoftanks (54 kg in totaal), die zich niet achter de cabine maar binnen de chassisbalken (waarvan de wielbasis 3900 mm bedraagt) bevinden. Hierdoor kan elke oplegger worden getrokken. Een speciaal voor de Noorse markt ontworpen versie biedt een actieradius van 1500 km met 116 kg waterstof aan boord.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo